Διαβάσαμε: «Ανταύγειες σε χρυσά μάτια» της Carson McCullers | Εκδόσεις Διόπτρα

Διαβάσαμε: «Ανταύγειες σε χρυσά μάτια» της Carson McCullers | Εκδόσεις Διόπτρα

  Είπε στον εαυτό του ότι ήξερε τα πάντα. Το τι ήταν όμως αυτό που ήξερε δε θα μπορούσε να το εκφράσει με λόγια. Δεν ήταν σίγουρος παρά μόνο για ότι αυτό ήταν το τέλος.

 Πέντε πρόσωπα και ένα άλογο εμπλέκονται σε μια ιστορία φόνου που λαμβάνει χώρα σε ένα πληκτικό στρατόπεδο στην Αμερική του Μεσοπολέμου. Ένας σιωπηλός νεαρός στρατιώτης δίχως φίλους, ένας λοχαγός με τάση να ερωτεύεται τους εραστές της γυναίκας του, μία φιλάσθενη γυναίκα που αφήνεται στην πτώση της, μία υπερφίαλη σύζυγος συμβιβασμένη με την ομοφυλοφιλία του άντρα της και ένας φιλιππινέζος υπηρέτης και εν δυνάμει καλλιτέχνης θέτουν ανοιχτά το ζήτημα της μοναξιάς και της αδυναμίας κατανόησης.

  Το Ανταύγειες σε χρυσά μαλλιά είναι το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Το έγκλημα δεν αφορά το θύμα, αλλά τα συναισθηματικά ψεύδη που οδηγούν στην τρέλα. Ανομολόγητα πάθη και κρυφές παρωθήσεις καταδεικνύουν τη διαρκή φοβία της αναπόφευκτα αποτυχημένης επικοινωνίας με τους άλλους. Οι ήρωες της Carson McCullers εκφράζουν τον εσώτερο εαυτό τους μέσω μιας κίνησης του σώματος ή μιας σύσπασης του προσώπου που εμπεριέχει το ανείπωτο και εκτονώνεται μέσω της πράξης, της αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς και το έγκλημα. Έχουν αποφασίσει να ζουν αποτραβηγμένοι από την κοινωνία και τους διακρίνει η ικανότητα να μαζεύουν τα κομμάται των παθών τους και να αφοσιώνονται στην όποια απρόσωπη δουλειά, σε κάποια τέχνη ή ακόμα σε κάποια τρελή έμμονη ιδέα.

  Στο μυθιστορηματικό σύμπαν της αμερικανίδας συγγραφέα η ανθρώπινη ύπαρξη ορίζεται από τρεις πυλώνες: τη ζωή, το σεξ και το θάνατο. Ανεπαρκείς να υπερνικήσουν τις αδυναμίες τους, οι πρωταγωνιστές διακρίνονται από τις ευπάθειες και των δύο φύλων και καθόλου τις ζωτικές τους ενέργειες. Η κατάρρευση του γάμου φέρνει στην επιφάνεια είτε την ανάγκη να έχουν ένα σημείο εστίασης για τα διάχυτα συναισθήματα τους είτε την εκτόνωση των απογοητεύσεων και των ταραχών μέσω του μίσους.

  Στο δεύτερο έργο της η Carson McCullers πραγματεύεται το ζήτημα της σεξουαλικότητας και της ομοφυλοφιλίας ως σύμβολο της ύπαρξης σε μια εποχή που η ομοφυλοφιλία και η μοιχεία θεωρούνταν αδικήματα στις περισσότερες Πολιτείες των ΗΠΑ. Η επαναστατικότητα της δεν έγκειται μόνο στην αντίθετη στάση της απέναντι στις συνειδήσεις των ανθρώπων εκείνης της εποχής, αλλά στη συνολική αντίληψη της πραγματικότητας και στο θάρρος να καταστήσει συμπαθείς ατελείς, εγωιστές και γεμάτους πάθη ήρωες.

Το Ανταύγειες σε χρυσά μάτια μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1967 από τον John Huston με την Elisabeth Taylor και τον Marlon Brando στους ρόλους της Λενόρα και του Πέντερτον αντίστοιχα.

Carson Mccullers
Ανταύγειες σε χρυσά μάτια
Μτφρ Έφη Τσιρώνη
Εκδόσεις Διόπτρα

 

 

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.