Είδαμε τον «Ρήσο» στο Φεστιβάλ Αθηνών
2015-07-14Τόπος. Ο τόπος κατά τον Αριστοτέλη (Φυσικά Δ1) όντως υπάρχει κι αυτό τεκμηριώνεται ως εξής: ένα σώμα μπορεί να καταλάβει έναν συγκεκριμένο τόπο, τον οποίο, όμως, μπορεί να διεκδικήσει και να καταλάβει και ένα άλλο σώμα.
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου επιλέγει ως τόπο το Λύκειο του Αριστοτέλη, έναν αρχαιολογικό χώρο που άνοιξε πρόσφατα στο κοινό για να μας παρουσιάσει, μέσα από έναν περίπατο αρχικά και μέσα από αποσπάσματα του Αριστοτέλη που κουμπώνουν και προετοιμάζουν τους περιπατητές, τον Ρήσο του Ευριπίδη [;] στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2015. Το όνειρο δηλαδή του Έκτορα, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά της Ευαγγελάτου, κατά την ταραγμένη νύχτα μετά τη νικηφόρα μάχη ενάντια στους Έλληνες. Ένα όνειρο που μεταμορφώνει τους ήρωες του Τρωικού πολέμου σε παιδιά που παίζουν πόλεμο σε έναν αρχαιολογικό χώρο και ενώ ξεκινάει από την κωμωδία καταλήγει στο δράμα, από τη νοσταλγία του παιδικού παιχνιδιού μέσα σε έναν απέραντο έρημο τόπο μέχρι τον εφιάλτη της ωμής πραγματικότητας που αποκαλύπτει θάνατο και βία.
Ο site specific άξονας της παράστασης δίνει στην Ευαγγελάτου μια ελευθερία, μέσα στην οποία δεν εγκλωβίζεται, αναδεικνύοντας το έργο, τους ηθοποιούς και τον επιβλητικό χώρο ταυτόχρονα. Φυσικά, η χορογράφος Πατρίσια Απέργη συνδράμει σε αυτό, παρουσιάζοντας μια δυνατή κινησιολογικά παράσταση τονίζοντας την προέλευση του έργου και προβάλλοντας, μεταξύ άλλων, τις χαμαιλεοντικές υποκριτικές ικανότητες του πρωταγωνιστή Αργύρη Πανταζάρα.
Ο Ρήσος ανεβαίνει μόλις για τέταρτη φορά στη σύγχρονη εποχή. Ίσως είναι του Ευριπίδη, ίσως και όχι. Το έργο αυτό αποτελεί ένα αίνιγμα και αυτό σίγουρα ανεβάζει τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ένας σκηνοθέτης. Είναι κωμωδία; Είναι δράμα; Είναι παρωδία; Δεν γνωρίζουμε σίγουρα, αλλά η Κατερίνα Ευαγγελάτου και οι ηθοποιοί της παράστασης μας δημιουργούν ποικίλα συναισθήματα μέσα από ένα ονειρικό πλαίσιο και προσπαθώντας, σε κάποιες περιπτώσεις, να κρατήσουν λεπτές ισορροπίες.
«Αν όμως δεν συνειδητοποιήσουμε ότι κοιμόμαστε, τίποτα δεν θα έρθει σε αντίφαση με την εικόνα που βλέπουμε στον ύπνο μας. (…) Τόση δύναμη έχει ο ύπνος». ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Περί Ενυπνίων
Η παράσταση συνεχίζεται μέχρι τις 9/8.