Ο Θείος Άρης είδε την ξεχωριστή "Perfetta"

Ο Θείος Άρης είδε την ξεχωριστή "Perfetta"

Ναι! Ναι. Ναι γαμώτο. Αυτό που λέω τόσο καιρό αναφορικά με τον τρόπο που το ελληνικό θέατρο πρέπει να σταθεί στα ζητήματα του φύλου, συμβαίνει στο Θέατρο104, στην παράσταση Perfetta («Η Τέλεια»).

Το έργο του Ιταλού Mattia Torre (ναι… άνδρας που έγραψε για γυναικεία ζητήματα) είναι πανέξυπνο, πνευματώδες, απενοχοποιημένο και τόσο ιταλικό! Δυστυχώς ο Torre απεβίωσε το 2019, στα 47 του, από καρκίνο.

Το ότι το έργο είναι ιταλικό, το φέρνει πιο κοντά μας σε πολλά ευτράπελα -που φαίνεται να μοιραζόμαστε με τους Ιταλούς-, παρότι στο ζήτημα της «τέλειας γυναίκας» η εθνικότητα δεν παίζει ρόλο.

Η Δώρα Παρδάλη, η οποία σκηνοθετεί και παίζει, έκανε εξαιρετική δουλειά. Καταπιάστηκε με ένα έργο που θα μπορούσε να είναι μονόλογος αλλά εκείνη προτίμησε να εκφράσει έξυπνα πως «οι ημέρες μου είναι όλες ίδιες, αλλάζω μόνο εγώ». Έτσι, παρουσίασε 4 ηθοποιούς, σε ένα απλό σκηνικό που περιγράφουν 4 εβδομάδες του μήνα οι οποίες προσδιορίζονται από την εκάστοτε φάση του κύκλου της έμμηνου ρύσεως. Καρτέλες και τίτλοι και ένα ολόγιομο φεγγάρι στον τοίχο, καθώς η περίοδος ομοιάζει στον κύκλο του φεγγαριού.

Πίσω στο θέμα του έργου. Η περίοδος, ένα από τα πιο μαγικά «κόλπα» της φύσης, μια τόσο φυσική διαδικασία, είναι ακόμα υπό συζήτηση το 2025. Κοινωνίες και θρησκείες αδυνατούν να αποδεχτούν τη λογική, αδυνατούν να αποδεχτούν την ανθρώπινη αδυναμία και επιζητούν την τελειότητα. Τέλος πάντων, κάποτε το αίμα οι διαφημίσεις για σερβιέτες το  είχαν κάνει «μπλε υγρό». Από αυτή την παράνοια έχουν γίνει βήματα, αλλά φαίνεται χρειαζόμαστε πολλά ακόμη, τόσο για τη θέση της γυναίκας, όσο και για την απελευθέρωση του σώματος της. Το θέατρο, λοιπόν, είναι εδώ με την «Perfetta» να φωνάζει ένα μεγάλο «va fa ‘n culo» και να φέρνει επί σκηνής με σπαρταριστό τρόπο όλα όσα συμβαίνουν στα κορίτσια… για περίπου 35 χρόνια στη ζωή τους.

 

 

Το έργο το παρακολούθησα στη διανομή με την Κωνσταντίνα Τσιτσία Γεωργαντά, την Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά, τη Δώρα Παρδάλη και τη Σελήνα Διαμαντοπούλου που μοιράζεται το ρόλο της, ανάλογα τις ημέρες, με την Τζίνα Σταυρουλάκη. Είναι όλες…μια και μία. Αλλά βασικά μία! Μια γυναίκα, υπάλληλος σε αντιπροσωπεία πολυτελών αυτοκινήτων, με δυο παιδιά, πεθερά πανταχού παρούσα, σύζυγο οριακά απόντα και παραδουλεύτρα. Κι ακόμη κι αν η εβδομαδιαία ρουτίνα της είναι ίδια, σε κάθε φάση του κύκλου, όλα φαίνονται διαφορετικά. Όπως και ο τρόπος που τα βιώνει και φυσικά οι αντιδράσεις και η συμπεριφορά της. Το ορμονικό πανδαιμόνιο, η κυκλική φύση της γυναίκας σε σχέση με τη γραμμικότητα του άνδρα, αποδίδονται απολαυστικά και πανέξυπνα από την τετράδα των ηθοποιών.

Οι ατάκες με την οικιακή βοηθό, με τον ανθοπώλη, η κίνηση στο δρόμο, το σεξ, τα παιδιά, οι πωλήσεις, οι συνάδελφοι και ο διευθυντής άλλοτε είναι πρόβλημα και άλλοτε ένα «το’χω τρελά!» μπροστά στη γυναικεία θέληση.

Μην σας τα πολυλογώ. Γελάσαμε με την ψυχή μας με την ακομπλεξάριστη γραφή του έργου, την απλή αλλά πανέξυπνη σκηνοθεσία αλλά και με τον τρόπο που οι 4 ηθοποιοί ήταν συντονισμένες ενσαρκώνοντας τους ρόλους τους.

Αν έχετε ασχοληθεί λίγο με την ιταλική κουλτούρα θα σας αρέσουν και οι αναφορές στη Ρώμη, τη Νοβάρα και το Φροζινόνε, με καλύτερη όλων τη φοβερή διήγηση για το αυτοκίνητο που εξαφάνισε την Αριστερά. Α! και με την αναφορά στις 50αρες «την κινητήριο δύναμη της χώρας». Ισχύει!

Να σημειώσω ότι στα θετικά του έργου, είναι οι μικρές-μικρές μπηχτές για ζητήματα πολιτικής, λαϊκής κουλτούρας και σχέσεων.

Έργο σπιρτόζικο, βαθύ και ελαφρύ μαζί, σκηνοθετημένο και παιγμένο αριστοτεχνικά χωρίς να μας πρήζει, αλλά εκφράζοντας τόλμη και αλήθειες. Ακόμα και κάποιοι ελάχιστοι διδακτισμοί προς το τέλος συγχωρούνται.

Ήταν τόσο… τέλεια η Perfetta!

Πληροφορίες για την παράσταση

Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι. Από τις 4 Μαρτίου έως τις 15 Απριλίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00. Διάρκεια: 90’. Εισιτήρια: 16€ – μειωμένο 12€ – ατέλεια 7€. Προσφορά early bird έως τις 15 Φεβρουαρίου: 10€. Προπώληση: www.more.com

Ταυτότητα της παράστασης

Μετάφραση: Έλενα Μουνδρούβαλη. Σκηνοθεσία: Δώρα Παρδάλη. Βοηθός σκηνοθέτη: Φαίη Μινωπέτρου-Κασιμάτη. Σκηνικά, επιμέλεια ενδυματολογίας: Ηλέκτρα Σταμπούλου. Σχεδιασμός φωτισμού: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου. Μουσική: Βύρων Κατρίτσης. Επιμέλεια κίνησης: Πετρίνα Γιαννάκου. Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας. Γραφιστική επιμέλεια Michelangelo Bevilacqua

Παίζουν: Κωνσταντίνα Τσιτσία Γεωργαντά, Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά, Δώρα Παρδάλη και σε διπλή διανομή οι Τζίνα Σταυρουλάκη και Σελήνα Διαμαντοπούλου.

 

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.