Φοίβος Παπακώστας: «Το θέατρο είναι ανανεωτική και επαναστατική εμπειρία»
2025-03-14
Το debop.gr μίλησε με τον πρωταγωνιστή της παράστασης του «Μετά το τέλος» του Dennis Kelly, Φοίβο Παπακώστα, για τον εγκλεισμό, την κοινωνικόπολιτκή του διάσταση και το μεγάλο στοίχημα της ανθρώπινης συνύπαρξης.
Τι σας ώθησε στη συμμετοχή σας στην παράσταση;
Με ώθησε η συνεργασία με την σκηνοθέτρια Άννα Μιχελή και την συμπρωταγωνίστριά μου Κατερίνα Σπύρου. Επίσης, μού άρεσε πολύ το θέμα του έργου, είναι τρομερά επίκαιρο και οι διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων θα μας απασχολούν πάντα. Το θέατρο είναι μια ανανεωτική και επαναστατική εμπειρία , και κάθε φορά μας δοκιμάζει την ετοιμότητα μας να αποδεχθούμε και να συγχωνεύσουμε ολοκληρωμένες ή αποσπασματικές στάσεις ζωής και θεωρήσεις των πραγμάτων .
Ποιά κοινά σημεία βρήκατε σε εσάς με τον ήρωα σας από την εμπειρία μας τον covid;
Η περίοδος της πανδημίας του covid ήταν μια συλλογική δοκιμασία με πάρα πολλές διαφορετικές εντάσεις ανά οικονομική τάξη. Δεν έχω μπει σε διαδικασία να κοιτάξω ή να συγκρίνω τον εαυτό μου με τον χαρακτήρα μου σε αυτήν την χρονική περίοδο εγκλεισμού. Έχω φανταστεί τον χαρακτήρα σε άλλη χωροχρονική σφαίρα.

Τελικά ο άνθρωπος είναι το περιβάλλον του και πως αυτό τον διαμορφώνει;
Με απασχολεί πολύ τελευταία αυτό το ερώτημα. Σε όποιο περιβάλλον υπάρχει εμπιστοσύνη και ασφάλεια θα υπάρξει σίγουρα και φυσική διαμόρφωση. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι πέρα από τα γεννητικά χαρακτηριστικά το περιβάλλον που μεγαλώνει κανείς καθορίζει τον χαρακτήρα του.
Συνεπώς η ανθρωπότητα που ζει ή μεγαλώνει κατά βάση σε αστικά περιβάλλοντα χωρίς την συνύπαρξη με τη φύση και τα ζώα αναπτύσσει μισαλοδοξιες που τις οικοιοπειίται παράδοξα ή τις βαφτίζει ως ατομικό σφάλμα. Η ανάγκη να φυτεύουμε πράσινο ουρλιάζει όσο ποτέ.
Η παράσταση τροφοδοτεί τέτοια ερωτήματα και το είδαμε και τις μέρες που παίξαμε. Το κοινό μετά είχε την ανάγκη να επικοινωνήσει μαζί μας τις εμπειρίες του.

Το πιο δύσβατο σκέλος του ρόλου ποιό ήταν δραματουργικά;
Ο Μαρκ είναι ένας ρόλος- πρόκληση. Σίγουρα ένα δύσκολο κομμάτι είναι οι μεγάλες συναισθηματικές διακυμάνσεις του χαρακτήρα. Εστιάσαμε πολύ από τις πρόβες και στο γεγονός ότι αυτός ο άνθρωπος δεν στερείται μόνο την τροφή, το νερό και άλλα βασικά πράγματα, στερείται κυρίως την επαφή και αυτό είναι που τον φτάνει στα άκρα.
Ποιά τα επόμενα σχέδιά σας;
Βρίσκομαι σε αναμονή από ακρόαση σε ακρόαση. Παράλληλα, είμαι και σε διαδικασία ομαδικής συγγραφής μιας μικρού μήκους ταινίας, και είναι να παίξω σε μια άλλη. Κατά τα άλλα διαβάζω ένα φιλοσοφικό βιβλίο για την εξαφάνιση των Τελετουργιών του Μπιούνγκ Τσουλ Χαν που καταδικάζει την χειραγώγηση της νεοφιλελεύθερης ψυχοπολιτικής.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση ΕΔΩ.