H Abyss X συνδέει φύση και γυναίκα επί σκηνής
2024-06-23Το debop.gr συζήτησε με την πολυπράγμωνα performer ενόψει της παρουσίας της στο KRAMA festival για τη συνδεση θυληκότητας και οικολογίας μέσα από μια αφήγηση που φιλοδοξεί να μιλήσει τη γλώσσα κάθε καλλιτενχικής έκφρασης.
Οικολογία, γυναικείο σώμα, ερωτισμός και βία, πώς θεωρείς ότι συνυπάρχουν ως θεματικές στο έργο σου;
Είναι μεγάλη συζήτηση και το αντικείμενο δοκιμίου το οποίο επεξεργάζομαι μέσω έρευνας εδώ και καιρό. Σε γενικές γραμμές, πέρα απ΄την περφόρμανς καθεαυτή, θεωρώ ότι είναι κάπως αυτονόητη η αλληλοσύνδεση όλων των παραπάνω στα πλαίσια της σύγχρονης ζωής.
Η οικολογική καταστροφή αποτελεί ως επί το πλείστον άμεση προέκταση της αλαζονικής και επεκτατικής φύσης του άνδρα ως κατακτητικό και άκρως ανταγωνιστικό ον μέσα στους αιώνες. Ο οικολογικός φεμινισμός οδηγείται από τα στοιχεία της γυναικεία φύσης που δεν υποχωρεί στο τραύμα και επιδυκνύει ένστικτα δημιουργίας κοινότητας, ενσυναίσθηση, συμπόνια, θαλπωρή, φροντίδα και ένα υψηλό επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης. Είναι ένα πολύ σημαντικό κίνημα για τη μείωση της οικολογικής καταστροφής μέσω πρωτοβουλιών διαφορετικών εγχώριων γυναικείων κοινοτήτων σε διάφορες γωνιές του κόσμου. Όσο όμως ο καπιταλισμός και η τεχνολογία σφυρηλατούν τη σκέψη των γυναικών περί αντιλήψεων και ιδεών γύρω από το ερωτικό, τη θηλυκότητα και το γυναικείο empowerment, και εγχέουν ψευδαισθήσεις αλληλοσύνδεσης μεταξύ της υπερσεξουαλικότητας, της επιτυχίας, της ατομικής “αξίας”, της φυλετικής “ισότητας” και της οικονομική υπόστασης, τόσο οι περίεργες σκέψεις βίαιου και εξτρεμιστικού χαρακτήρα βρίσκουν χώρο να διεισδύσουν στη γυναικεία πνευματικότητα και πνίγουν την οικολογική ευαισθητοποίηση.
Ένα τέτοιο τρομακτικό παράδειγμα αποτελούν οι γυναίκες στρατιώτες του IOF/ IDF οι οποίες οπλοποιούν τη θηλυκότητα για τη διάδοση προπαγάνδας μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το προαναφερόμενο μοντέλο της “μηχανής της θηλυκότητας” που έχει πλήρως ενσωματωθεί στην online και ψηφιακή ζωή μας προφανώς δεν περιορίζεται μόνο στις γυναίκες ούτε σε ένα δυαδικό μοντέλο κοινωνίας και αποτελεί κάπως γενικότερη στάση ζωής. Στην περφόρμανς καταπιάνομαι με τις παραπάνω θεματικές και ερευνώ τις προεκτάσεις της γυναικείας φύσης συμπεριλαμβανόμενων των δυναμικών που καλείται να ισορροπήσει μέσα στις διαπροσωπικές της συνδέσεις.
Το αποτύπωμα της κρητικής καταγωγής πόσο σε έχει επηρεάσει στην πορεία σου σε μουσική και χορό;
Σίγουρα με επηρέασε με διάφορους τρόπους. Μετακόμισα από τη Νέα Υόρκη στο Ηράκλειο στην ηλικία των 7 και ήταν μια μεγάλη αλλαγή καθώς είχα εκτεθεί σε μία κουλτούρα πολύ διαφορετική από την ελληνική και φυσικά πολύ πιο σύγχρονη και εξελιγμένη. Η Κρήτη με περιόριζε αρκετά όπως μπορείς να φανταστείς και ειδικά στη δεκαετία του '90 η πρόσβαση στο Internet ήταν πολύ περιορισμένη.
Ωστόσο, αυτή η στέρηση σε πληροφορία και εμπειρίες μου πυροδότησε την ανάγκη να φύγω και να ακολουθήσω μονοπάτια εκτός Ελλάδας. Υποθέτω ότι αυτό συμβαίνει γενικά σε ανθρώπους που μεγαλώνουν σε μικρά μέρη, παθιάζονται με την ιδέα του να πάρουν μια γεύση από ό,τι υπάρχει εκεί έξω. Κατά τα άλλα την Κρήτη την αγαπώ βαθιά και την εκτιμώ ιδιαίτερα σαν τόπο και σαν κουλτούρα. Επίσης έχοντας ταξιδέψει πολύ, μπορώ να πω οτι είναι από τα ομορφότερα μέρη του κόσμου. Στο παρελθόν έχω συνεργαστεί με ντόπιες γυναίκες μουσικούς και κάθε χρόνο από το 2019 διοργανώνω το φεστιβαλ Nature Loves Courage στη Σούγια το οποίο φέτος κλείνει τα 5 χρόνια.
Πώς προέκυψε η συμμετοχή σου στο KRAMA festival και τι θα παρουσιάσεις στη συγκεκριμένη performance;
Η πρόσκληση από το KRAMA αρχικά αφορούσε συναυλία αλλά αφού υπήρξε δυνατότητα χρήσης θεάτρου αποφάσισα να παρουσιάσω την περφόρμανς μου η οποία είναι work in progress. Είναι η πρώτη μου εμφάνιση στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια και το ντεμπούτο μου ως Abyss X. Πιστεύω ότι το KRAMA είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική πρωτοβουλία στην Αθήνα και η ομάδα του δίνει ευκαιρία σε πειραματισμο και για τη γεφύρωση διαφορων ειδών των παραστατικών τεχνών.
Τι να περιμένουμε δημιουργικά το επόμενο διάστημα από εσένα;
Σίγουρα θα υπάρξει μια περιοδεία με το έργο το οποίο παρουσιάζω σαν work in progress στο KRAMA. Η έρευνα συνεχίζεται και σκοπός είναι να επεκτείνω τη διάρκεια και τη μορφή του έργου σε άλλες δομές παρουσίασης πέραν του θεατρικού πλαισίου.