Η Αντιγόνη Σταυροπούλου παλεύει με τα τέρατα της στο ρινγκ
2025-01-31Η δημιουργός της παράστασης «ΒΑΝ» μιλάει στο debop.gr για τη συνομιλία της ηρωίδας της με τον Vincent Van Gogh, τα δραματουργικά τέρατα που καλείται να αντιμετωπίσει και τις κοινωνικές νάρκες των έμφυλων σχέσεων.
Διαβάζουμε: «Β Α Ν - η μετεμψύχωση του Van Gogh». Μπορείτε να μας εξηγήσετε τη συσχέτιση της παράστασης με τον σπουδαίο δημιουργό;
Η ΒΑΝ συνομιλεί με τον Vincent Van Gogh από την πρώτη της ανάσα. Ακούει τη φωνή του στο κεφάλι της και ψάχνει τρόπο να λυτρώσει την ψυχή της –που είναι, λέει, του- μέσα στο σώμα της. Εγώ ψάχνω, με έμπνευση το έργο του και τη ζωή του, να βρω τον τρόπο που θέλω να υπάρχω μες στον κόσμο.
Ποιό σκέλος της παράστασης ήταν το πιο δημιουργικό και ποιό το πιο δύσβατο για σένα;
Κάθε παράσταση με τη μέθοδο που δημιουργούμε, είναι μοναδική και εντελώς συνυφασμένη με τη πραγματικότητά μας. Όλων όσων συνυπάρχουμε κάθε φορά εκεί. Οι πιο δημιουργικές στιγμές είναι όταν έχει η παράσταση Ντουέντε και κάπως μια αόρατη αστερόσκονη, σαν βγαλμένη από την έναστρη νύχτα, ενώνει όσους βρίσκονται στην αίθουσα, το ρινγκ μεταμορφώνεται σε σταροχώραφο κι εμείς σε ηλιοτρόπια. Όταν μαζί με τη ΒΑΝ, τον προπονητή και τα κοράκια, μπαίνουν στο έργο και οι θεατές. Η πιο δύσβατη στιγμή ήταν η παράσταση που ο Νικόλας έμεινε με τον Άλαν στο σπίτι τις τελευταίες ώρες του και ήρθαν να με πάρουν από το θέατρο να πάμε στο νοσοκομείο, εκείνη την Παρασκευή και 13, ξημερώματα εκείνου του Σαββάτου της 14ης του Δεκεμβρίου του 2024.
Η ηρωίδα σε σκηνικό ρινγκ; Ποιό λόγο επιτελεί αυτό το πεδίο δραματουργικής μάχης;
Η ΒΑΝ κοιμάται και ξυπνάει σε ρινγκ, εκεί είναι το σπίτι της. Παλεύει με τα τέρατα και με την ίδια και δεν κερδίζει ποτέ, τις περισσότερες φορές ούτε καν χάνει. Ισοπαλία. Θα βγει απ’ αυτό όταν θα είναι έτοιμη να ξεκινήσει την αληθινή επανάσταση, δηλαδή όταν δεν θα έχει ανάγκη να της φταίει κανένας και τίποτα. Αν χρειαστεί να τα κάνει όλα λίμπα, ή όλα να τα αγκαλιάσει, αν χρειάζεται να ζήσει ή να πεθάνει, θα το μάθει στην τελευταία της παράσταση.
Οι έμφυλες σχέσεις εντός και εκτός θεάτρου είναι πεδίο μάχης για σένα; Υπάρχουν νικητές και ηττημένοι;
Δεν πιστεύω πως οι ουσιαστικές σχέσεις έχουν σχέση με τις μάχες. Η όποια μάχη, είτε συμβαίνει μέσα μας είτε συμβαίνει έξω, πιστεύω πως είναι απόρροια κοινωνικά κατασκευασμένων ναρκών, που όταν βρίσκονται στον δρόμο μας δημιουργούν εκρήξεις. Οι ηττημένοι είναι όσοι κάνουν ιδεολογία τους τις νάρκες και οι νικητές όσοι καταλαβαίνουν πως νάρκες δεν υπάρχουν.
Ποιά τα επόμενα σχέδιά σου;
Να μην αφήσω ως ΒΑΝ τίποτα ανείπωτο, να ζητήσω βοήθεια, να κάνω φυσικοθεραπεία για το χέρι μου, να ολοκληρώσω τη χρονιά στο σχολείο στη Νέα Ζωή, να πάω ξανά στην Αφρική, να προχωρήσω τη διαδικασία της διακρατικής υιοθεσίας, να κάνω το διδακτορικό που ερευνώ, να καταγράψω τη μέθοδο του θεάτρου μας με τη Ντουέντε, να μελετήσω την Αντιγόνη, να έχω με τους ανθρώπους μου διάφανες σχέσεις και να λέω πιο συχνά συγγνώμη, σ’ ευχαριστώ, σ’ αγαπώ.
Βιογραφικό σημείωμα:
Η Αντιγόνη Σταυροπούλου είναι απόφοιτος της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, του Τρίτου Στούντιο Συγγραφής Θεατρικού Έργου του Εθνικού Θεάτρου, της Σχολής Εξειδίκευσης Θεατρικής Γραφής του Θεάτρου Πορεία, του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Ειδικής και Ενιαίας Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κύπρου. Εργάζεται ως ηθοποιός στο θέατρο, ως δασκάλα παράλληλης στήριξης σε δημοτικό σχολείο, ως συντονίστρια σε ομάδες θεάτρου και γραφής για παιδιά και για ενήλικες, δημιουργεί προσβάσιμες καλλιτεχνικές κατασκηνώσεις, ενώ παράλληλα ασχολείται με τον εθελοντισμό. Έργα της υπάρχουν διαθέσιμα και ελεύθερα προς ανάγνωση στο διαδίκτυο, στις σελίδες openbook.gr, play-ground.gr και antigonistavropoulou.gr.
Πιστεύει πως οι άνθρωποι μόνο ενωμένοι στην αλήθεια και ως δεδομένοι στην αγάπη συνεχίζουν να υπάρχουν. Συμμετέχει μόνο σε δράσεις προσβάσιμες κι ελεύθερες από όποιον διαχωρισμό κι αποκλεισμό. Από το 2018 συνεργάζεται με τον Νικόλα Ανδρουλάκη και συμβάλλει στην εξέλιξη της Μεθόδου του Θεάτρου της Πραγματικότητας μέσα από θεατρικές παραστάσεις και πολιτιστικές δράσεις. Είναι ιδρυτικό μέλος της Καλλιτεχνικής Συμμορίας Ντουέντε.
Περισσότερα για το ΒΑΝ μπορεί να πληροφορηθείτε ΕΔΩ.