Κωνσταντίνος Παπαϊωάννου (Κουτσαβάκης) | Ένας σύγχρονος ρεμπέτης μιλάει στο deBόp

Κωνσταντίνος Παπαϊωάννου (Κουτσαβάκης) | Ένας σύγχρονος ρεμπέτης μιλάει στο deBόp

Ο ​Κωνσταντίνος Παπαϊωάννου ή αλλιώς "Κουτσαβάκης" είναι από αυτούς που ζουν για το ρεμπέτικο τραγούδι και το πονούν. Το παιδί από τη Θεσσαλονίκη ήταν ανέκαθεν γνωστό στον χώρο τους και ξεχώρισαν οι συνεργασίες του με τον Αγάθηνα, που όπως λέει και ο ίδιος είχαν μαζί σχέση ζωής, αλλά και με τον Τάκη Τσαν, που προσπάθησαν με φιλικό και ζεστό τρόπο να παντρέψουν το ρεμπέτικο με το χιπ χοπ. Στο ευρύ κοινό, όμως, έγινε γνωστός σχετικά πρόσφατα, όταν από ένα "κάρφωμα" για μια συμμάζωξη όπου ήταν ο οικοδεσπότης, βρέθηκε να του επιβάλλεται πρόστιμο. Μετά από αυτό, ακολούθησε η προβολή του σε πολλά γνωστά κανάλια και ΜΜΕ της χώρας. Για αυτήν την ιστορία έβγαλε και το καινούριο του τραγούδι που λέγεται "Το Ρε Ματζόρε" και κυκλοφορεί από την Panik Records. Του αρέσει να διαβάζει Πλάτωνα, φτιάχνει κομπολόγια και εκτιμάει τον Σταμάτη Γονίδη! Με τον αφοπλιστικό, χιουμοριστικό και ειλικρινή του τρόπο μιλά για όλα:

Ποια ήταν η πρώτη σου επαφή με τη μουσική;

Ήμουν 8 χρονών, όταν πήγα σε ωδείο και άρχισα να μαθαίνω σιγά σιγά μουσική και συγκεκριμένα μπουζούκι. Το ρεμπέτικο μπήκε στη ζωή μου μετά από 4 χρόνια.

Τι σε ώθησε στο ρεμπέτικο; Υπήρξε οικογενειακή επιρροή σε αυτό;

Η οικογένειά μου δεν έχει σχέση με το ρεμπέτικο. Με τράβηξε η κουλτούρα και το γεγονός ότι είναι ένα μουσικό ρεύμα που θίγει πολλά ζητήματα πέραν του έρωτα, όπως προσφυγικά, οικονομικά και κοινωνικά. Τα ρεμπέτικα μιλάνε για τα πάντα! Μου αρέσει επίσης να εκπροσωπώ την ελληνική μουσική και όχι εξωτερικά ρεύματα όπως η τραπ, που ακούγεται πολύ σήμερα! 

Ποιος είναι ο αγαπημένος σου τραγουδοποιός;

Τελείως συμπτωματικά, διότι στο επώνυμο με λένε και εμένα Παπαϊωάννου, ο αγαπημένος μου είναι ο Γιάννης Παπαϊωάννου που είναι και πολύ ρομαντικός. Το ρεμπέτικο έχει μεγάλη ποικιλία και δεν είναι μόνο τα χασικλίδικα τραγούδια που νομίζει ο κόσμος. Υπάρχουν τόσα ωραία ματζοράκια του Παπαϊωάννου, του Χατζηχρήστου... 

Εμένα μου αρέσει πολύ ο Σκαρβέλης.

Και αυτός είναι πολύ ξεχωριστός! Αυτή είναι η ομορφιά του ρεμπέτικου, ότι έχει ποικιλία και ότι ο καθένας έχει το δικό του ύφος. Ο Σκαρβέλης έβγαζε κιθαριστικά τραγούδια, ο Τσιτσάνης έγραφε υπέροχες μελωδίες, ο Χιώτης ήταν βιρτουόζος, ο Βαμβακάρης είχε πιο σκληρό ήχο... 

Πιστεύεις ότι ο κόσμος μπερδεύει το λαϊκό τραγούδι με το ρεμπέτικο;

Αξίζει να σημειώσουμε ότι όλα είναι λαϊκά αλλά η πρώτη λαϊκή μουσική ήταν το ρεμπέτικο. Υπάρχει όμως ένα μπέρδεμα και ο κόσμος νομίζει ότι ο Διονυσίου, ο Καζαντζίδης και άλλοι τραγουδούσαν ρεμπέτικα ενώ αυτά ουδεμία σχέση έχουν με τα ρεμπέτικα. Ο Βαμβακάρης, ο προπολεμικός Τσιτσάνης, ο Χατζηχρήστος, ο Κερομύτης, η Εσκενάζη, η Μπέλλου, η Αμπατζή... Όλοι αυτοί μεγαλούργησαν το '30 και '40, άντε και λίγο το '50. Ο κόσμος ξέρει πολλά γνωστά τραγούδια που μετά έγιναν "σούπες", αν και σκέψου ότι αυτή είναι η δύναμη του ρεμπέτικου. Το "Ματόκλαδά σου λάμπουν" ή "Το βαπόρι απ' την Περσία" τραγουδούνται ακόμα μετά από τόσα χρόνια! Σε μας, όμως, τους ρεμπέτες, μας αρέσουν τα λιγότερο γνωστά τραγούδια!

 

Παρ' όλα αυτά, δεν είσαι αρνητικός με την εξέλιξη της μουσικής.

Ο καθένας κάνει ό, τι γουστάρει, δεν είμαι αρνητικός σε τίποτα. Το θέμα είναι με τι ταυτίζομαι εγώ. Εξάλλου, οφείλω, άμα θέλω να είμαι καλός χαρακτήρας να ακούω τα πάντα. Δε γίνεται πάντα να ακούω αυτό που θέλω, ειδικά όταν είμαι με παρέα. 

Ξεχωρίζεις κάποιον μουσικό άλλου είδους;

Τον Πάριο, θα έλεγα... Ή μάλλον καλύτερα τον Γονίδη!

Πες μου λίγα λόγια για τη συνεργασία σου με τον Αγάθωνα και τον Τάκη Τσαν. 

Η σχέση μου με τον Αγάθωνα ήταν κάτι πολύ παραπάνω. Τα είχε όλα. Ήταν πατέρας μου, αδερφός, φίλος και δάσκαλος. Ό, τι ζούσα, ήθελα να το μοιραστώ μαζί του. Κάναμε ταξίδια μαζί και έμαθα τα περισσότερα πράγματα από εκείνον στο ρεμπέτικο. Ήταν μια εγκυκλοπαίδεια για το ρεμπέτικο και εγώ αισθάνομαι πλέον ένα τεράστιο κενό επειδή λείπει. Όσο για τον Τάκη, η ιστορία ξεκίνησε επειδή ήμασταν φίλοι και κάναμε τη φάση μας. Ωραία περάσαμε! Προσπάθησα και εγώ να του μεταφέρω πολλά για το ρεμπέτικο, μιας που ο Τάκης τότε είχε μόνο 5 μήνες που έπαιζε μπαγλαμά.

Ο μέσος Έλληνας σήμερα πιστεύεις ότι έχει σχέση με το ρεμπέτικο και την παράδοση;

Υπάρχει ένα μικρό σύνολο που γνωρίζει πραγματικά τι σημαίνει ρεμπέτικο στην Ελλάδα και παίζουμε μέσα από την καρδιά μας για αυτούς. Υπάρχουν και πολλοί που "νομίζουν" ότι ακούνε χωρίς να ξέρουν βασικά πράγματα όπως ποιος είναι ο Δελιάς ή ο Γιοβάν Τσαούς. Εμείς όμως, όταν παίζουμε στα μαγαζιά, οφείλουμε να σεβαστούμε την παρουσία τους. Το έργο μου είναι να "εκπαιδεύσω" τους πάντες για το ρεμπέτικο και να βρω έναν κώδικα επικοινωνίας. 

Είναι φιλική πόλη η Θεσσαλονίκη γενικά για τους μουσικούς;

Ναι! Υπάρχουν πολλοί μουσικοί στην Ελλάδα που ο κόσμος δεν τους εκτιμά όμως. Ξέρεις γιατί; Σε περιοχές που δεν πάνε συχνά μουσικοί, όπως το Καρπενήσι, ο κόσμος χαίρεται, ενώ σε μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα, ο κόσμος δεν τους εκτιμάει τόσο, διότι τους έχει δίπλα και μπορεί να τους δει ανά πάσα στιγμή.

Μεταπήδησες πολύ απότομα στη δημοσιότητα. Πιστεύεις ότι η δημοσιότητα κάνει καλό σε έναν μουσικό;

Στον χώρο του ρεμπέτικου ήμουν γνωστός από πριν αλλά τώρα με έμαθε πολύς κόσμος. Δεν ξέρω αν θα με οφελήσει αυτό, γιατί, όπως έχω δηλώσει και άλλες φορές, θέλω να προστατέψω το ρεμπέτικο, αλλά θέλω να κάνω συνεργασίες για τη μάζα, όπως κάποιες παραστάσεις που ετοιμάζω με τον Λαζόπουλο, γεμάτες από μουσική, θέατρο και φιλοσοφία. Θα αξιοποιήσω με αξιοπρεπή τρόπο τη δημοσιότητά μου, αν και γενικά είμαι κατά της τεχνολογικής εξέλιξης, διότι στην Ελλάδα επικρατεί παραπληροφόρηση και ο κόσμος προτιμά την εύκολη λύση, δηλαδή να ακούει συγκεκριμένους δημοσιογράφους αντί να ψαχτεί, να διαβάσει και να ακούσει σημαντικούς ανθρώπους. 

Πώς βλέπεις την κατάσταση της πανδημίας;

Αναρωτιέμαι ποια κυβέρνηση ενδιαφέρθηκε πραγματικά για τους πολίτες! Αφού λένε εμένα ανεύθυνο, αυτοί τι είναι; Πώς έχουν προνοήσει από τη θέση τους, για να τους κατανοήσουμε μετά από τόσο καιρό; Παρ' όλα αυτά, εγώ προσωπικά θα κάνω ό, τι μπορώ και αφού η δημοκρατία μου λέει ότι είναι παράνομο, θα υποστώ υπεύθυνα την οποιαδήποτε χρηματική επίπτωση! 

Κλείσε όπως θες.

Καλύτερα μιας ώρας σκλαβιά και φυλακή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή! Σκέψου το... Επίσης, όταν ανοίξει η εστίαση, θα κάνω συναυλίες σε όλη την Ελλάδα και ανυπομονώ για τη συνεργασία με τον Λαζόπουλο!

 

 

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.