Ο Μάριος Ιωάννου μας μιλάει για το «Tea Ceremony» μια devised performance από το διεθνές Ensemble SRSLYyours
2022-03-16Στο πλαίσιο Πανευρωπαϊκής περιοδείας, το «Tea Ceremony», μια πρωτότυπη παράσταση devised theater σε σκηνοθεσία/δραματουργία Achim Wieland με «οικοδέσποινα» τον βραβευμένο ηθοποιό Μάριο Ιωάννου, θα παρουσιαστεί στο Bios, για πρώτη φορά στην Αθήνα, για τέσσερις μόνο παραστάσεις, στις 1, 2, 3 και 4 Απριλίου.
Ο μονόλογος βασίζεται στην ιαπωνική τελετουργία τσαγιού κατά της διάρκεια της οποίας η Κικουνοχάνα, μια σαγηνευτική γκέισα παρασύρει τους καλεσμένους της σε ένα ταξίδι χαλάρωσης, απόλαυσης και όχι μόνο.
Εμείς μιλήσαμε με τον Μάριο Ιωάννου για την παράσταση αυτή και όχι μόνο... Απολαύστε τον!
Στη σκηνή ενδύεστε έναν γυναικείο ρόλο. Τι δυσκολίες είχε αυτό το εγχείρημα;
Εδώ και χρόνια δεν παίρνω στα σοβαρά το προσωπικό μου ένδυμα (που είναι αποτέλεσμα του θεού που με έπλασε και της κοινωνίας που ζω). Από τη στιγμή που κατάφερα αυτό, τότε μπορώ με ευκολία να μεταμορφώνομαι. Ως ηθοποιός οφείλω να γίνομαι άδειο δοχείο για να έρχεται ο «άλλος». Στην προκείμενη περίπτωση «η άλλη». Το «γυναικείος ρόλος» είναι σχετικό. Γυναίκα είναι και μια αρρενωπή αθλήτρια σφαιροβολίας. Εγώ υποδύομαι μια γκέισα που σημαίνει γυναίκα με καλλιτεχνικά ταλέντα που πληρώνεται για να διασκεδάσει με φινέτσα τους καλεσμένους της. Κάποτε το λειτούργημα αυτό το έκαναν άντρες.
Τι σημαίνει devised theatre για την ομάδα σας;
Σημαίνει να μπαίνουμε ενθουσιασμένοι σε ένα στούντιο προβών με μια ιδέα στο νου και την καρδιά. Για τη συγκεκριμένη παράσταση ξέραμε μόνο πως μια γκέισα ετοιμάζει ένα γλυκόπικρο τσάι για το κοινό με σκοπό να απαγγείλει σα ραψωδός για τη δουλεία και την αναγκαστική εργασία στις μέρες μας. Μέσα από εκατοντάδες καθοδηγημένους αυτοσχεδιασμούς αρχίσαμε να χτίζουμε. Καθοδηγητής στην συγκεκριμένη παράσταση ο σκηνοθέτης και δραματουργός ο Achim Wieland. Μαζί στην περιπέτεια και ο Αλέξης Βασιλείου ( κινησιολόγος, χορογράφος) και η Ζuiou Shinozuka (δασκάλα παραδοσιακών χορών στο Κυότο) Η κίνηση, η παύση, ο ρυθμός της βεντάλιας μέρος του τελετής. Πήρε έξι μήνες η όλη διαδικασία.
Η παρασκευή του τσαγιού αποτελεί για τους Ανατολικούς μια τελετουργία, την οποία τηρούν ευλαβικά. Όλη αυτή η ευλάβεια από που πηγάζει;
Με τον ίδιο τρόπο και για τον ίδιο λόγο που διακατέχει τον κλασσική Ελλάδα το μέτρο, την Ισπανία το duende (εσωτερική φλόγα), την Ανατολή ο καημός. Ίσως το φως του ουρανού και η φύση ....ίσως
Αν και το φαινόμενο της παιδικής εργασίας είναι γνωστό και στη Δύση, νιώθω ότι η πλειοψηφία αρνείται να το δει. Ίσως επειδή δε μας αφορά;
Το βλέπουμε όπως βλέπουμε χίλια άλλα και ξέρουμε ότι όχι μόνο μας αφορά μα το στηρίζουμε. Πατάμε απλά ένα προσωπάκι θλιμμένο στο facebook και συνεχίζουμε σκλάβοι των δικών μας αναγκών να αγοράζουμε τσάι, καφέ, κακάο, γαρίδες, ρούχα και χίλια άλλα δύο που φτιάχτηκαν από αλυσοδεμένα, πονεμένα χέρια.
Υπάρχουν βέβαια και άνθρωποι που κάνουν αγώνες για το δίκιο του αδύναμου. Αυτοί που σηκώνονται από τον καναπέ και δρουν. Εγώ σηκώθηκα από το δικό μου καναπέ και φτιάξαμε με τον Achim το «Tea Ceremony».
Και στο δικό μας σπίτι, όμως, στη Δύση συμβαίνουν τέτοια φαινόμενα, παρά την οικονομική ανάπτυξη των χωρών .Γιατί θεωρείτε συμβαίνει αυτό;
Καπιταλισμό στην έσχατη μορφή δεν έχουμε στη Δύση;
Αν μπορούσατε να αλλάξετε ένα πράγμα στον κόσμο που ζούμε, τι θα ήταν αυτό;
Θα εξαφάνιζα όλα τα όπλα από προσώπου γης και τα υλικά από τα οποία φτιάχνονται.
Από τις περιοδείες σας ανά τον κόσμο, τι είναι αυτό που σας έχει μείνει πολύ έντονα;
Το γεγονός πως οι άνθρωποι σωπαίνουν, γελάνε και δακρύζουν λίγο πολύ στα ίδια σημεία του έργου είτε είναι από την Ιταλία, είτε από την Κύπρο, είτε από τη Σουηδία, είτε από την Ελλάδα, είτε από τη Γερμανία. Αυτό με κάνει να ελπίζω.
Ευχαριστούμε πολύ τον Μάριο Ιωάννου για την παραχώρηση της συνέντευξης και του ευχόμαστε τα καλύτερα σε ό,τι κάνει!
Όλες οι πληροφορίες για την παράσταση βρίσκονται εδώ.