Ο Θόδωρος Παπακώστας aka archaeostoryteller στο deBόp!

Ο Θόδωρος Παπακώστας aka archaeostoryteller στο deBόp!

Εδώ και καιρό παρακολουθούμε διάφορα ενδιαφέροντα προφίλ στο instagram και ένα μας έχει συνεπάρει είναι η αλήθεια! Ο λόγος για το προφίλ @archaeostoryteller, του Δόκτορα Κλασικής Αρχαιολογίας, Θόδωρου Παπακώστα, που μέσα από το χιούμορ και τη σύγχρονη προσέγγιση σε θέματα αρχαιολογίας, μας μαθαίνει, μας υπενθυμίζει και μας γεμίζει με πληροφορίες, γεγονότα και μύθους!

Απολαύστε τον Θόδωρο, αναζητήστε το προφίλ και ξεψαχνίστε το!

Α! Πλέον κυκλοφορεί και σε podcast στο pod.gr!

 

Αλήθεια πώς προκύπτει η ιδέα του instagram προφίλ archaeostoryteller;

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι πλέον μέρος της ζωής μας και δεν φαίνεται να αλλάζει άμεσα αυτό. Η γνώση και η μόρφωση είναι απλά συλλογή πληροφοριών. Αφού συλλέγουμε ασυναίσθητα πληροφορίες από τα κοινωνικά δίκτυα, γιατί να μην είναι κάποιες πληροφορίες αρχαιογνωσίας; Δεν είναι μάθημα. Είναι απλά ένας άλλος τρόπος μετάδοσης αρχαιολογικής πληροφορίας!

Παρουσιάζεις την αρχαιολογία σε πιο ποπ εκδοχή όπως ο ίδιος περιγράφεις. Ποιος είναι ο σκοπός επομένως ύπαρξης ενός τέτοιου προφίλ (με εξαιρετικό και πολύ ενδιαφέρον περιεχόμενο κατ΄ εμέ);

Ο σκοπός είναι να δείξει ότι η αρχαιότητα και η αρχαιογνωσία είναι κάτι πολύ απολαυστικό για όλους μας. Το αν μπορεί να μας παράσχει και γνώση είναι απλά ένα ακόμη θετικό παράπλευρο κέρδος. Ο σκοπός είναι να καταλάβουμε πως η επιστήμη είναι προσβάσιμη σε όλους ως πληροφορία και το ίδιο απολαυστική για τον ειδικό όσο και για τον μη-ειδικό!

 

Ποια η σημασία της αρχαιολογίας στην καθημερινή μας ζωή και πώς σου φαίνεται η πρόσληψή της από την παιδεία μας;

Κατ' εμέ τεράστια, αλλά θα μου πεις, εγώ τι θα πω; τα γένια μου θα ευλογήσω! Δεν είναι έτσι όμως. Η γνώση του παρελθόντος είναι κάτι απαραίτητο. Ό,τι και να θες να κάνεις στη ζωή σου, για να τοποθετηθείς στον κόσμο, φτιάχνεις μια κοσμοθεωρία. Το ατομικό παρελθόν δεν είναι αποσπασμένο από το συλλογικό. Η αρχαιολογία δεν αφορά αποκλειστικά την εποχή «της αρχαιας Ελλάδας» που λέμε. Πιάνει όλο το ανθρώπινο παρελθόν. Θα μου πεις... οκ γιατί μέχρι την αρχαιότητα; Πρώτον γιατί είναι πραγματικά εντυπωσιακό να ανακαλύπτεις πως ζούσαν άλλοι άνθρωποι σε τελείως άλλους κόσμους, χιλιάδες χρόνια πριν και δεύτερον γιατί η εποχή της κλασικής αρχαιότητας ήταν πηγή πολλών αλλαγών, πολιτιστικών, κοινωνικών, ιστορικών, πολιτικών που επηρέασαν την πορεία όλου του ανθρώπινου είδους. 

Επικεντρωνόμαστε συχνά στα ένδοξα σημεία του παρελθόντος μας και το έχουμε αναγάγει σε κάτι σχεδόν ιερό. Αρα συχνά και απόμακρο. Όσο περισσότερο το γνωρίζουμε, τοσο το απομυθοποιούμε, το κατανοούμε και το αφομοιώνουμε. Και μας βοηθάει κι εμάς αυτό να οριστούμε συλλογικά με πιο ακομπλεξάριστο τρόπο.

Πιστεύεις από την εμπειρία σου στον κλάδο αυτό ότι χρειάζονται πιο σύγχρονες μέθοδοι και τρόποι επαφής;

Χρειάζονται και συμβαίνουν. Δεν ήμουν ο πρώτος που σκέφτηκε ότι η επιστήμη μπορεί να επικοινωνηθεί ποικιλοτρόπως! Μονίμως οι επιστήμες ανανεώνουν τον τρόπο μετάδοσης της πληροφορίας τους για να φτάσει στο φυσικό αποδέκτη τους που είναι το ευρύ κοινό. Ενίοτε βέβαια, αυτές οι διαδικασίες καθυστερούν να καθιερωθούν γιατί παίρνει λίγο χρόνο να μπορέσει την κάθε εποχή η επιστήμη να βρει πως θα επικοινωνήσει την πληροφορία της χωρίς να αδικήσει την ίδια την επιστήμη. Είναι πολύ εύκολο να οδηγηθείς σε λάθη ή ανακρίβειες ή να δημιουργήσεις λάθος εντυπώσεις. Η αρχαιολογία δεν μπορεί να είναι αρχαιολατρεία απλά. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στη θεωρητική μεθοδολογία που καθορίζει τον τρόπο που μελετάμε το παρελθόν.

 

Πολύ συχνά μέσω post & stories τοποθετείσαι ξεκάθαρα πάνω σε πολιτικά ζητήματα που άπτονται της αρχαιολογίας με ευρύτερες κοινωνικές προεκτάσεις. Εγώ πιστεύω ότι πολιτική και αρχαιολογία συνδέονται άμεσα και ίσως όχι με «καθαρό» τρόπο. Εσύ τι πιστεύεις πάνω σε αυτό;

Το παρελθόν έχει χρήσεις. Κι ότι έχει χρήσεις θα έχει και καταχρήσεις. Πόσω δε μάλλον όταν το παρελθόν συνδέεται με έννοιες όπως εθνική ταυτότητα και ακόμη περισσότερο σε ένα μέρος όπως η Ελλάδα που τους τελευταίους αιώνες έχει περάσει από πάρα πολλές ιστορικές περιπέτειες και προκλήσεις που ανατάραξαν το πως βλέπουμε τους εαυτούς μας πολλές φορές. Οι ανθρωπιστικές επιστήμες είναι καθαρά πολιτική. Και η αρχαιολογία μελετά τον άνθρωπο! Τον άνθρωπο και ως ατομικό και ως συλλογικό ον. Αρα ναι έχει πάντα λόγο και θέση σε θέματα πολιτικά, με την ευρεία έννοια, γιατί η γνώση του παρελθόντος μπορεί να επηρεάσει θέματα πολιτικά και κοινωνικά του σήμερα!

Archaeologist. Archaeotrollist. Επί το ελληνικότερον Αρχαιολόγος, Αρχαιοτρολόγος (;). Χρησιμοποιείς πολύ το χιούμορ, το σκωπτικό χιούμορ και το προσωπικό σου ταμπεραμέντο στις αναρτήσεις σου. Το κοινό που σε ακολουθεί πώς αντιδρά σε αυτό και πώς επιδρά πάνω σου αυτή η επαφή με αγνώστους;

Σε ευχαριστώ για το αρχαιοτρολόγος. Έτσι μου ήρθε. Δεν νομίζω ότι υπάρχει ως όρος. Το χιούμορ λύνει τον άνθρωπο. Και βοηθάει στην προσέγγιση. Είναι και υποκειμενικό βέβαια. Δεν πειράζει. Ας μην αρέσει σε όλους. Η επικοινωνία της επιστήμης πρέπει να εχει πολλές διόδους και εγώ επέλεξα μια μόνο. Η επικοινωνία μου με οσους παρακολουθούν τη δουλειά μου ευτυχώς είναι σε τεράστιο βαθμό θετική. Οι περιπτώσεις ανθρώπων που ενοχλήθηκαν από ποστ μου ειναι μετρημένες στα δάχτυλα στην κυριολεξία. Είναι επίσης μεγάλη μου χαρά να επικοινωνώ με κόσμο και να συζητάμε για διάφορα θέματα. Οσο έχω δυνάμεις να απαντώ σε κάθε μήνυμα, θα το κάνω. Αν αυξηθεί κι άλλο ο ρυθμός φοβάμαι ότι θα δυσκολευτώ πολύ.

 

Και περνάμε στο επόμενο κεφάλαιο: podcast. Πλέον μπορούμε να σε ακούμε κιόλας να διηγείσαι ενδιαφέρουσες ιστορίες πάντα με τον δικό σου τρόπο. Πώς είναι για σένα αυτή η εμπειρία και που μπορούμε να σε ακούμε;

Δεν ειχα σκοπό να κάνω podcast. επικοινώνησε μαζί μου ο Σταύρος Θεοδωράκης και μου το πρότεινε. Στην αρχή αρνήθηκα έμμεσα και ευγενικά λέγοντας πως θα το σκεφτώ. Μου φαινόταν παράταιρο με μένα. Επέμεινε ο κος Θεοδωράκης. Και τον ευχαριστώ που το έκανε. Γιατί πλέον γλυκάθηκα και μου άρεσε, και είναι μια δίοδος να πω άλλες ιστορίες που δεν χωρούν στο στενό πλαίσιο του ινσταγκραμ! 

Για το τέλος θέλω να μας πεις ποιο θεωρείς ότι είναι το μεγαλύτερο «ψέμα» που έχει επικρατήσει να μαθαίνουμε σε σχέση με την αρχαιολογία και ποια είναι η αγαπημένη σου ιστορία που θέλεις να την ξέρουν όλοι!

Τα ψέματα ή μάλλον οι ανακριβειες, είναι πολλές. Ότι οι Σπαρτιάτες πετούσαν τα παιδιά στον Καιάδα π.χ. Όλοι οι αρχαίοι Έλληνες είχαν τη συνήθεια να αφήνουν έκθετα στη φύση τα ανεπιθύμητα βρέφη για να τα φάνε τα άγρια ζώα. Κατά κόρον! Άλλος μύθος είναι ότι το ηφαίστειο της Σαντορίνης κατέστρεψε τη μινωική Κρήτη. Και φυσικά ότι ακόμη πολλοι μπερδεύονται και νομίζουν ότι η μυθολογία είναι ιστορικά δεδομένα!

Η αγαπημένη μου ιστορία πάντως έιναι το πως πήραν το όνομά τους οι Κυκλάδες. Η Λητώ γέννησε τον Απόλλωνα σε ένα μικρό βράχο που επέπλεε στο Αιγαίο. Με τη γέννηση του θεού του Φωτός, ο βράχος πήρε θέση στο κέντρο του Αιγαίου.. και όλα τα άλλα νησιά έκαναν κύκλο γύρω του. Γι' αυτο και ονομάστηκαν, Κυκλάδες!

 

Ευχαριστούμε πολύ τον Θόδωρο Παπακώστα και μείνετε συντονισμένοι στο προφίλ του deBόp στο instagram (@debop.gr) για ένα μοναδικό Q&Α στο οποίο θα σας απαντήσει ο ίδιος!!!

Follow on instagram @archaeostoryteller | @debop.gr

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.