Οι Kepler is Free μιλάνε για τον πρώτο τους δίσκο "Teegarden" και την απήχηση της jazz στις μέρες μας
2021-03-17Το Τeegarden των Kepler is Free είναι ταξίδι. Μου δημιούργησε την πρωτόγνωρη αίσθηση ενός πολυδιάστατου ταξιδιού μέσα σε ένα lockdown, όπου δεν είναι εφικτό να γίνει κάτι τέτοιο! Όταν πρωτοάκουσα το "Juno" στο ραδιόφωνο, η φαντασία μου πήγε σε υπόγεια jazz bar της Νέας Υόρκης που οι γνώσεις μου αρκούνται σε ταινίες και βιβλία. Παράλληλα, η μελαγχολική και αισθαντική φωνή της Kalli, σε συνδυασμό με την εξαιρετική ενορχήστρωση, με έκανε να θυμηθώ πιο r&b ακούσματα, όπως Roots, Fugees, Kali Uchis και Jorja Smith. Στη συνέχεια, βρέθηκα σε υπερυψωμένα διαμερίσματα και στους δρόμους του «Τρία δωμάτια στο Μανχάταν». Έτσι, έβαλα να ακούσω όλο το άλμπουμ.
Το «Bennu» με προϊδέασε για μια δουλειά με πολύ πειραματισμό, που σε πολλά σημεία, μου έφερε στο μυαλό τους BADBADNOTGOOD. Με χαρά διαπίστωσα ότι αποτελούν και επιρροή του γκρουπ. Στη συνέχεια, το «Τeegarden B» μου έφερε στο μυαλό σκηνές από τη φιλμογραφία του Al Pacino, αφού η μελωδία είχε, θα έλεγα, αστυνομική αγωνία!
Κατόπιν, έγινα ήρωας στα μυθιστορήματα του Hans Fallada. Περπάτησα με μπόλικο αλκοόλ αλλά και μοναξιά ακούγοντας το χαλί του «Habitable Zone» στους δρόμους του Βερολίνου. Στο τέλος, έβαλα το «Cluster 3» στα ακουστικά και άρχισα να βαδίζω παρατηρώντας την άδεια Αθήνα αλλά και το άρωμα της άνοιξης, που μπορεί να μη μου δίνεται εύκολα η ευκαιρία να το νιώσω μέσα στην πίεση και τους περιορισμούς της καραντίνας, αλλά με έκανε να θυμηθώ ότι η άνοιξη είναι εδώ! Είναι ένα άλμπουμ που γεμίζει την ατμόσφαιρα με μια αιθέρια και εσωτερική αύρα!
Τη σκυτάλη παίρνουν αμέσως οι "Kepler is Free" για να μιλήσουν για την εξαιρετική αυτή δουλειά, την jazz και τη μουσική γενικότερα και τις δυσκολίες της πανδημίας.
- Παρουσιάστε με ένα μίνι βιογραφικό το σχήμα σας.
Το χτίσιμο της μπάντας ξεκίνησε όταν ο Σωκράτης Τσεντόγλου (τύμπανα) φεύγοντας από την Κοπεγχάγη όπου και κατοικούσε τα τελευταία χρόνια, ήρθε στην Αθήνα με όραμα τη δημιουργία μιας μπάντας που θα ακολουθούσε τον μουσικό δρόμο της Βρετανικής και Αμερικανικής nu-jazz και R&B σκηνής. Με έντονη αυτή την αισθητική σαν κατευθυντήρια δύναμη, τον Νοέμβριο του 20, 8 η μπάντα πλαισιώθηκε από τον Γιώργο Μιγδάνη (κιθάρα), Βασίλη Αλεξόπουλο (μπάσο) και Νικηφόρο Νούτζιεντ (πλήκτρα) και λίγους μήνες αργότερα από τον Σπύρο Ζάρδα (τρομπέτα). Έτσι, η μπάντα απέκτησε τη σημερινή της σύσταση, από μουσικούς από διαφορετικές μουσικές καταβολές που μοιράζονται όμως ένα ισχυρό μουσικό όραμα.
- Πώς προέκυψε το όνομά σας;
Το όνομα προέκυψε από τις τρέχουσες εξελίξεις στο χώρο της διαστημικής εξερεύνησης. Συνειδητοποιήσαμε νωρίς πως μοιραζόμαστε ένα κοινό ενθουσιασμό και ενδιαφέρον για οτιδήποτε κοσμικό. Το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler, παίρνοντας το όνομά του από τον Γερμανό αστροφυσικό Johannes Kepler, εκτοξεύθηκε στο διάστημα στις 7 Μαρτίου 2009 με σκοπό να βρει υποψήφιους πλανήτες πέρα από τον γαλαξία μας, οι οποίοι πιθανώς θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν ζωντανούς οργανισμούς. Η αποστολή στέφθηκε με επιτυχία, παρά τα τεχνικά προβλήματα, με το τηλεσκόπιο να έχει ανακαλύψει πάνω από 2.600 νέους εξωπλανήτες. Στις 30 Οκτωβρίου 2018, η NASA ανακοίνωσε πως η αποστολή του τηλεσκοπίου έφτασε στο τέλος της και το Kepler μην έχοντας άλλα καύσιμα, θα συνεχίσει το ταξίδι του μόνο μέσα στο διάστημα κατευθυνόμενο μόνο από τις βαρυτικές τροχιές. Αυτό το συμβάν όντας πολύ πρόσφατο την περίοδο της δημιουργίας της μπάντας, μας δημιούργησε μια πολύ έντονη εικόνα και αποτέλεσε το concept που μας οδήγησε τελικά στο όνομα Kepler is Free.
- Κυκλοφορήσατε το πρώτο σας άλμπουμ «Teegarden» εν μέσω πανδημίας. Σας δυσκόλεψε αυτό; Πείτε λίγα λόγια γενικά για αυτήν τη δουλειά.
Πέρα από τα πέντε μουσικά μέλη, τον πυρήνα της μπάντας αγκάλιασε ο Βασίλης Μητσιόπουλος και η Άννα Γερμανού από το Replica Studio, οι οποίοι έντυσαν τη μουσική μας με το όραμα και τα σχέδιά τους, από τη γραφιστική επιμέλεια του δίσκου μέχρι και το υπέροχο video clip για το κομμάτι 'Juno'. Για την ηχογράφηση του δίσκου συνεργαστήκαμε με τον Gustav Penka, ο οποίος έκανε την ηχοληψία και τη μίξη του Teegarden στο Suono Studio και συνυπογράφει και την παραγωγή του. Το master του δίσκου έγινε από τον Νίκο Λάβδα στο Kiwi Studio. Τέλος, ο δίσκος έφτασε στα χέρια του Ανδρέα Μητρέλη από τη Veego Records με έδρα την Πάτρα, ο οποίος πίστεψε στη μουσική και το όραμα των Kepler is Free και του Teegarden. Ενώ όλα είχαν μπει στη τελική ευθεία για τη κυκλοφορία του δίσκου σε βινύλιο σε επιλεγμένα δισκοπωλεία πέρα από το digital release, βιώσαμε όπως όλοι αυτήν τη πρωτόγνωρη περίοδο της πανδημίας και του πρώτου γενικού lockdown. Τότε, κανείς ακόμη δεν ήξερε ή φανταζόταν την πλήρη έκταση των επιπτώσεων που θα επιφέρει η πανδημία στον χώρο της τέχνης. Κανείς δεν ήξερε πότε τα πράγματα θα “γίνουν όπως ήταν” και ειδικότερα στην περίπτωσή μας, πότε θα είναι η καταλληλότερη στιγμή να κυκλοφορήσει μια νεοσύστατη μπάντα τον πρώτο της δίσκο. Αυτό το βάρος έπεσε στον Ανδρέα Μητρέλη, στον οποίο οφείλουμε και την επιτυχία και την αναγνωρισιμότητα που έχει σήμερα το Teegarden. Όλα έχουν να κάνουν με τις προσπάθειες ενός και μόνο ανθρώπου, ο οποίος πιστεύοντας σε εμάς και τη δουλειά μας, κατάφερε να φέρει το ντεμπούτο μας σε ένα μεγάλο κοινό ενάντια στις δυσμενείς και απαγορευτικές συνθήκες της περιόδου. Τον Ανδρέα Μητρέλη τον θεωρούμε ως το έκτο μέλος της μπάντας και τη Veego Records το σπίτι μας.
- Γιατί επιλέξατε να δημοσιεύσετε μικρό αριθμό τραγουδιών;
Δε σκεφτήκαμε πότε με όρους πολύ ή λίγο. Πολλά/λίγα, μεγάλα/μικρά σε διάρκεια κομμάτια. Αρχίσαμε να μαζεύουμε διάφορες μουσικές ιδέες και στη συνέχεια αναπτύξαμε αυτές που μας άρεσαν περισσότερο. Καταλήξαμε πολύ οργανικά στο να επικεντρωθούμε στη σύνθεση και στο στήσιμο των πέντε αυτών κομματιών με σκοπό να τα ηχογραφήσουμε.
- Χαρακτηρίστε τη μουσική σας με τρεις μόνο λέξεις.
Περιγραφική, πολύπλευρη, χωροχρονική.
- Πόσο εύκολο είναι να ζει κανείς από τη μουσική στην Ελλάδα;
Χρόνο με τον χρόνο, φαντάζει να γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο, μια πραγματικότητα που δυστυχώς ισχύει σε όλους του χώρους της τέχνης. Οποιοσδήποτε μουσικός, ο οποίος είναι χρόνια ενεργός μπορεί να το επιβεβαιώσει αυτό. Και όλα αυτά πριν χτυπήσει τον χώρο της τέχνης η πανδημία. Πολλοί καλλιτέχνες στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή έχουν καταλήξει από το να τα βγάζουν πέρα μήνα με τον μήνα, στο απλώς να επιβιώνουν. Οι καλλιτέχνες στην Ελλάδα στερούνται πολλών δικαιωμάτων και κρατικών διευκολύνσεων που έχουν οι συνάδελφοί τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
- Ποια είναι η θέση που καταλαμβάνει η τζαζ στα αυτιά του μέσου ακροατή σήμερα;
Σίγουρα, ο μέσος ακροατής έχει καλύτερη σχέση με την τζαζ σήμερα από ό ,τι μερικά χρόνια πριν. Πολύ σημαντικό ρόλο τα τελευταία χρόνια, είχαν μερικές μεγάλες blockbuster ταινίες που ανέδειξαν αυτήν τη μουσική και προσπάθησαν να εντρυφήσουν στην ψυχοσύνθεση και την καθημερινότητα τζαζ μουσικών. Ταινίες όπως το Whiplash, το La La Land, και πιο πρόσφατα, το Soul της Pixar, είναι μερικές από αυτές. Βέβαια, κατά πόσο αυτές οι ταινίες είναι ακριβείς με τη σημερινή πραγματικότητα στην απεικόνιση και το representation αυτής της μουσικής, είναι θέμα άλλης συζήτησης. Το σημαντικό είναι ότι έφεραν την τζαζ μουσική πιο κοντά στο ευρύ κοινό, έστω και σαν ιδέα. Επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο στην έκθεση “ανυποψίαστων ακροατών” στον μαγικό κόσμο αυτής της μουσικής, έχει παίξει και το YouTube. Ο απρόβλεπτος αλγόριθμος, με τον οποίο το site προτείνει διάφορα βίντεο, έχει βοηθήσει στο να αναδειχτούν παλιοί κλασικοί δίσκοι, κρυμμένα διαμάντια και νέοι αξιόλογοι καλλιτέχνες. Αυτήν τη στιγμή, στο YouTube ο δίσκος Antiphon του Alfa Mist έχει 7,7 εκ. προβολές. Συλλογιζόμενοι πως είναι ένας καινούριος κατά βάση τζαζ δίσκος γεμάτος με αυτοσχεδιαστικά σόλο, μπορούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι η τζαζ σήμερα σημαίνει περισσότερα για τον μέσο ακροατή απ’ ό, τι σήμαινε μερικά χρόνια πριν.
- Κάπου διάβασα ότι έρευνες έχουν αναδείξει την εξής πραγματικότητα : Οι Έλληνες είναι λαός ανοιχτός προς καινούρια ακούσματα και πολλά μουσικά είδη χωρίς όμως να εμβαθύνει. Συμφωνείτε με αυτό; Θεωρείτε αυτό το συμπέρασμα καλό ή κακό;
Αποτελεί γεγονός το ότι οι Έλληνες είναι ανοιχτοί σε διάφορα ακούσματα. Υπάρχουν πολλές ελληνικές μπάντες και μουσικοί με πολύ μεγάλο κοινό από εντελώς διαφορετικά μουσικά είδη. Rap/hip-hop, stoner rock, black metal, είναι μερικά από τα είδη που έχει αγκαλιάσει πολύ τις τελευταίες δεκαετίες το ελληνικό κοινό και είναι μεταξύ τους εντελώς ετερόκλητα. Σημαντικό ρόλο έχει παίξει και το έντεχνο, ως μουσικό είδος, που είναι πολλές φορές νύξη του ελληνικού στοιχείου με διάφορα άλλα είδη. Όσο για την έλλειψη εμβάθυνσης είναι σίγουρα ένα από τα σημεία των καιρών. Η ευκολία που μπορεί κάποιος σήμερα να μεταπηδήσει από το ένα κομμάτι/ δίσκο/ είδος/ εποχή σε ένα άλλο, μπορεί να γίνει αφοπλιστική στερώντας την ικανότητα να επικεντρωθεί κάπου συγκεκριμένα. Είναι σύνηθες φαινόμενο σήμερα κάποιος να έχει ευρύ φάσμα ακουσμάτων αλλά να μην έχει εμβαθύνει ουσιαστικά πουθενά. Όλο αυτό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί απόλυτα καλό ή κακό. Πιστεύουμε πως σε πνευματικό επίπεδο, όσο σημαντική είναι η εμβάθυνση, άλλη τόση σημασία πρέπει να δίνει κάποιος στο να ενημερώνεται με καινούριες για αυτόν μουσικές και τάσεις και γενικότερα να κρατάει ανοιχτούς τους μουσικούς του ορίζοντες.
- Τι σημαίνει επιτυχία στη μουσική;
Να παίζεις τη μουσική που πραγματικά θες, να συνεργάζεσαι με άτομα με το ίδιο όραμα και αισθητική, να περιτριγυρίζεσαι από καλλιτέχνες που θαυμάζεις και να έχεις βρει το κοινό σου.
- Πείτε μου πέντε αγαπημένα άλμπουμ που είναι τελείως διαφορετικά από τη μουσική που παίζετε.
Faith No More - King for a Day
Tropical Fuck Storm - Braindrops
Madlib - Shades of Blue
Pearl Jam - Pearl Jam
Cult of Luna - Somewhere Along the Highway
- Διανύουμε μια περίοδο που όλο και περισσότερες καταγγελίες περί κατάχρησης εξουσίας στον επαγγελματικό χώρο, με αποκορύφωμα τις αμέτρητες του θεάτρου, βγαίνουν στην επιφάνεια. Είναι καλό αυτό το άνοιγμα για την κοινωνία;
Οι μαρτυρίες και ο όγκος των καταγγελιών που βγαίνουν στην επιφάνεια καθημερινά είναι ανατριχιαστικές. Είναι παράλληλα ένα σημάδι πως αρχίζουν και μπαίνουν οι βάσεις για μια πραγματικότητα και μια γενιά καλλιτεχνών με μηδενική ανοχή στην κατάχρηση εξουσίας και οποιουδήποτε είδους κακοποίησης. Από πλευράς μας πρέπει να ενθαρρύνουμε τα θύματα να βγουν και να μιλήσουν! Πιστεύουμε τα θύματα κακοποίησης και στεκόμαστε δίπλα τους!
- Πώς περνάτε τον χρόνο εν μέσω πανδημίας ως μονάδες αλλά και ως σύνολο;
Αφού ξεπεράσαμε το αρχικό σοκ του πρώτου lockdown, ήρθε στις αρχές του καλοκαιριού η κυκλοφορία του δίσκου μας. Η ανταπόκριση του κόσμου για το Teegarden ήταν εξαιρετικά θετική! Αυτό το γεγονός μας φόρτισε πολύ δημιουργικά και από τότε έχουμε μπει σε συνεχή διαδικασία ανάπτυξης και βελτίωσης της μουσικής μας. Η δημιουργία αποτελεί βασικό ανθρώπινο στοιχείο και υπήρξε για μας απαραίτητη αυτήν τη δύσκολη χρονιά. Το να παίζουμε μουσική είναι για μας το στοιχείο που πάντα επαναφέρει την ομορφιά και την ονειροπόληση, ακόμη και τις στιγμές που η πρωτόγνωρη αυτή πραγματικότητα γίνεται αποπνικτική.
- Ποια είναι τα σχέδιά σας;
Συνεχίζουμε να παίζουμε τη μουσική που αγαπάμε, συνεχίζουμε να δημιουργούμε καινούριες μουσικές εικόνες και αυτήν τη στιγμή αναμένουμε ένα πιο σταθερό έδαφος, για να μπορέσουμε να κάνουμε ρεαλιστικά σχέδια.
Ακούστε το Teegarden και ακολουθήστε τους Kepler is Free εδώ: https://linktr.ee/keplerisfree