Τετράγωνο 19: "Μελοποιούμε τον θόρυβο του αστικού τοπίου"
2024-11-26Το Techno-Electronica Project ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ 19 επανέρχεται με ένα ολοκαίνουργιο album έπειτα από την πρωτοποριακή του δισκογραφία τη δεκαετία του ’90.
Ο Μιχάλης Δέλτα στη σύνθεση και την παραγωγή των κομματιών και η μουσικός παραγωγός/ DJ Όλγα Φράγκου στους στίχους και την ερμηνεία, εμπνέονται από τις αντιθέσεις του αστικού τοπίου και τις δύσκολες ημέρες που περνάει η ανθρωπότητα και δημιουργούν τον δίσκο «ΟΔΟΔΕΙΚΤΕΣ». Είναι μια ξεχωριστή δουλειά, εμπλουτισμένη από τη μεγάλη ηχητική παλέτα της σύγχρονης Ηλεκτρονικής μουσικής σκηνής. Με αφορμή αυτήν την κυκλοφορία, τα δύο μέλη συζητούν για τη δουλειά τους και τον κόσμο σήμερα...
Τι αναζωπύρωσε τους Τετράγωνο 19;
Μ : Αισθανόμουν ότι μου έλειπε γενικά η ενδυνάμωση που έχει αυτός ο ήχος. Φέρει μέσα του κάτι σχεδόν αρχέγονο. Είναι παγανιστική μουσική. Το Τετράγωνο 19 έβγαλε στα 90s κάποια πράγματα αλλά δε διαλύθηκε ποτέ. Ήταν ένα κομμάτι μου που δεν είχε ολοκληρωθεί. Η αλήθεια είναι ότι δε μου αρέσει η λέξη «διάλυση», θα έλεγα ότι απλά σταματήσαμε να συνεργαζόμαστε. Τότε παίζαμε με τον Γιάννη Μόμπιλ και τη Χριστίνα Τοτ. Εκείνο το παιδί, λοιπόν, ενηλικιώνεται. Είναι ένα καινούριο άνοιγμα, μαζί με την Όλγα, με αγάπη και δημιουργικότητα, απέναντι στο σημερινό χάλι που βιώνουμε. Οι γυναίκες με εμπνέουν στις συνεργασίες μου, εξάλλου.
Όλγα, πες μου λίγα λόγια για σένα.
Είμαι dj εδώ και δέκα χρόνια, υπήρξα και σε ομάδα που διοργάνωνε parties και events, αλλά κάποια στιγμή ήθελα κάτι διαφορετικό. Έτσι, πριν από πέντε χρόνια αποφάσισα να μπω στη μουσική παραγωγή . Αναζητούσα έναν σοβαρό και έμπειρο παραγωγό που θα με διδάξει και γνώρισα τον Μιχάλη. Την πρώτη φορά που τον συνάντησα είχα πολύ άγχος και δεν το πίστευα! Έχω κυκλοφορήσει τρία ΕΡ και δύο remixes σε labels του εξωτερικού. Οι δουλειές μου μέχρι τώρα περιορίζονταν σε συγκεκριμένο ήχο, τον σύγχρονο ευρωπαϊκό techno ήχο, με club στοιχεία.
Μιχάλη, πώς συνδεθήκατε;
Γίναμε φίλοι και κάποια στιγμή μου ζήτησε να κάνει ένα remix για το «Μια αγάπη μικρή», το οποίο βγήκε καταπληκτικό. Την εκτιμώ και την εμπιστεύομαι. Αυτό έχει σημασία σε όλες τις συνεργασίες μου. Θέλουμε να προχωρήσουμε και σε δεύτερο ΕΡ!
Μαζί γράψατε τα κομμάτια;
Ο : Ο Μιχάλης είχε φθάσει τον δίσκο σε ένα επίπεδο που ήταν σχεδόν έτοιμος να κυκλοφορήσει. Τότε, με προσκάλεσε να συμμετάσχω κυρίως στους στίχους, τα φωνητικά και να εμπλουτίσω μουσικά γινόταν κάποια κομμάτια όπως το Ομόνοια. Η δουλειά του με ενέπνευσε πολύ. Έχει μεγάλο εύρος και αυτό με ξεκλείδωσε. Ένιωσα ότι κινούμασταν στην ίδια συχνότητα. Eίναι ένας εσωτερικός αναζητητής και δε γινόταν να πω όχι συν ότι επειδή έγραφα στίχους από μικρή, μου βγήκε αβίαστα αυτή η διαδικασία.
Μ : Όλα τα κομμάτια είναι καινούρια εκτός από δύο. Το «Santa Cruz» που γράφτηκε το 1996 και το «Ηλεκτροανάλυση» που γράφτηκε το 2000. Ο δίσκος ετοιμαζόταν για δύο χρόνια.
Μιχάλη, παλιά είχατε στίχους;
Είχαμε κάποιες φράσεις, όχι στίχους σε αυτό το επίπεδο.
Υπήρχε ανταπόκριση τότε;
Υπήρχαν dj που είχαν αγκαλιάσει το project στην Αθήνα. Ήταν μια εποχή που η μουσική αυτή θεωρούνταν αντι – εμπορική, αυτό που λέμε underground. Δεν την ήξερε πολύς κόσμος. Ήταν μια τριετής περίοδος δράσης που κάναμε και κάποια live. Είχε την ανταπόκριση που θα μπορούσε να έχει αυτό το πράγμα στην άνθισή του.
Τι θέλετε να προσφέρει αυτό το άλμπουμ στον κόσμο;
Μ : Νόημα στη ζωή του, δύναμη, χαρά.
Ο : Μπορεί να σε κάνει να σκεφτείς λίγο παραπάνω.
Γράφετε μόνο με αναλογικά μηχανήματα;
Μ : Τα drums και οι περισσότεροι ήχοι, το μεγαλύτερο κομμάτι, τέλος πάντων, είναι αναλογικό, αλλά υπάρχουν και κάποια ψηφιακά πραγματάκια όπως κάποια synths. Δε με ξενίζει ο ψηφιακός ήχος αλλά έχει μεγαλύτερο εύρος, ειδικά στις χαμηλές συχνότητες και μην ξεχνάς ότι είμαι παιδί του αναλογικού κόσμου! Φτιάξαμε τον πρώτο μας δίσκο με Atari, που δεν είχε καν audio αρχεία, είχε μόνο midi. Ο αναλογικός ήχος είναι ο ήχος της ψυχής μου!
Τι σας ενέπνευσε για αυτό το άλμπουμ;
Ο : Με ενέπνευσε ο ήχος του Μιχάλη πρώτα από όλα και άφησα το μυαλό μου ελεύθερο. Οι στίχοι έχουν επιρροή από το κοινωνικό περιβάλλον. Ήθελα να μιλήσω για την υπερπληροφόρηση και τη βία που έχει γίνει πολύ έντονη, μας την προβάλλουν τόσο πολύ που είναι πια σαν κάτι φυσιολογικό.
Μ : Η μουσική λειτουργεί σαν μανιφέστο. Η κατάσταση των τελευταίων χρόνων έχει τόσο πλούσιο υλικό που μπορεί να καλέσει τους δημιουργούς να μιλήσουν για αυτά τα παγκόσμια φαινόμενο που συντελούνται και αλλάζουν την ανθρωπότητα. Οι τεκτονικές πλάκες μετακινούνται σε επίπεδα που είναι επικίνδυνα. Ο κόσμος καθημερινά βάλλεται από εχθρικές δυναμικές, με βλέμμα σε συστήματα εξουσιών που ολοένα και περισσότερο περιορίζουν τις ελευθερίες των ανθρώπων. Προσπαθούν να μας αποδυναμώσουν και να μας αιχμαλωτίσουν. Ο αντίποδας αυτού του δυστοπικού τοπίου είναι η ομορφιά που προσπερνάμε καθημερινά, όπως οι συναντήσεις των ανθρώπων, η ομορφιά ενός προσώπου, της φύσης, ενός πάρκου, μιας πόλης… Μας έχουν κάνει να μη βλέπουμε την ομορφιά. Το Τετράγωνο 19 μελοποιεί τον θόρυβο του αστικού τοπίου και δίνει χρώμα.
Τι σας δίνει δύναμη στην καθημερινότητα:
Μ : Η σχέση με τον εαυτό μου ώστε να είμαι σε ισορροπία, γαλήνη, εγρήγορση και διαύγεια. Μέσα σε αυτό είναι και η σχέση μου με πιο πνευματικά πράγματα, το reiki και την ψυχοθεραπεία. Με ενδιαφέρει ό, τι έχει ενατένιση προς τη ζωή και τον άνθρωπο.
Ο : Βιώνω και εγώ τη μουσική σε διαλογιστικό επίπεδο. Είναι σαν ψυχοθεραπεία αυτό που συμβαίνει και έρχομαι πιο κοντά σε μένα.
Στα social media φαίνεται σαν να έχει λάβει η techno πλέον τεράστια πέραση.
Μ : Το ότι γίνονται techno parties δε σημαίνει απαραίτητα ότι στην Ελλάδα αυτή η μουσική σκηνή υποστηρίζεται όπως θα έπρεπε, εννοώ και δισκογραφικά. Για μένα πλέον υπάρχει και μια ευκολία στο να είναι κάποιος dj, με λιγότερο σύνθετο τρόπο από ό, τι παλιότερα. Απλά με έναν υπολογιστή και ένα πρόγραμμα γίνεσαι dj. Δε μειώνω τη διαδικασία και δε σημαίνει ότι κάποιος δεν μπορεί να παράξει καλή μουσική έτσι αλλά την ίδια στιγμή νομίζει ότι αυτό είναι αρκετό και δε χρειάζεται περαιτέρω ψάξιμο. Το να είσαι παραγωγός είναι πιο απαιτητική διαδικασία
Ο : Επίσης, δεν υπάρχουν πολλά μαγαζιά για να υποστηρίξουν αυτόν τον ήχο είτε στα lives είτε στα parties. Πριν από 10 χρόνια υπήρχαν πολλοί περισσότεροι χώροι. Θεωρώ ότι αυτή η πέραση που λες έχει να κάνει με το promo από τα social media, δηλαδή δεν είναι ακριβώς έτσι. Ο ήχος έχει εμπορευματοποιηθεί πολύ και στα events που λες πηγαίνει κόσμος που δε θα πήγαινε ενδεχομένως σε underground parties. Αυτό φυσικά δεν είναι κακό, είναι ένα ωραίο άνοιγμα, αλλά σημασία έχει να καταλαβαίνει ο κόσμος τι ακούει!
Μπορούν να γεννηθούν καινούρια καλλιτεχνικά ρεύματα;
Μ : Από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν γεννηθεί κάποια σαν το uk garage με τον Burial και την dubstep. Παρθενογένεση πάντως ενδεχομένως να υπάρχει σε πιο experimental πράγματα… Η melodic techno δε μου μοιάζει με καινούριο είδος. Είναι λες και ένας παραγωγός γράφει τα κομμάτια σε όλους τους δίσκους που υπάρχουν! Λέω ευθαρσώς ότι το Τετράγωνο 19 έχει κάτι καινούριο. Έχει να κάνει με τη σύνδεση του ελληνικού λόγου και αυτής της μουσικής! Είναι ένα σποράκι για την παρακαταθήκη αυτής της χώρας. Εστιάζω στο φως που έχει η γλώσσα και στο αντίκρισμά της στο πώς εξελίσσονται τα πράγματα. Ο δίσκος αυτός εμπεριέχει πολλά στοιχεία, progressive, trip hop, techno και δεν είναι μόνο ένα πράγμα. Η μουσική νοσεί παγκοσμίως, γιατί έφυγε από τα χέρια των δημιουργών, δεν παίρνουμε τίποτα και την έχουν οι μεγαλοεπιχειρηματίες της Google και του Spotify. Με σχολίαζαν αρνητικά όταν ήμουν αντίθετος στο free downloading και τα βλέπουμε τώρα! Σε αναγκάζουν να εξαντλείσαι σε μια ανοησία ναρκισσισμού μέσα στα social media για να πάρεις streams και likes, πράγματα ανόητα, που δεν έχουν σχέση με το ηθικό πλαίσιο της μουσικής. Πέρανα αυτού, η αμοιβή του καλλιτέχνη εννοείται αυτόματα ότι προέρχεται από τα live. Το ότι δουλεύει ένας δημιουργός σαν δούλος για να βγάλει ένα άλμπουμ δε μετράει δηλαδή; Άσε που το live act έχει γίνει είδος πολυτελείας μετά τον κορωνοιό… Δεν πληρώνω το νερό που πίνω; Δεν έχουν ακριβύνει τα πάντα σήμερα; Γιατί να είναι δωρεάν η μουσική που λειτουργεί σαν ψυχοθεραπεία;
Παλιά παίρνατε χρήματα από τις πωλήσεις των δίσκων;
Μ : Μέχρι και τις αρχές του 2000 βγάζαμε και ο κόσμος αγόραζε. Εγώ πάντως αν ακούσω κάτι που μου αρέσει, θα πάω να το αγοράσω.
Θα αντικαταστήσει η τεχνητή νοημοσύνη την ανθρώπινη λειτουργία;
Ο : Εκεί φαίνεται ότι πάει το πράγμα. Αυτός είναι ο σκοπός, να αφαιρεθεί όλη η έννοια της δημιουργικότητας. Θεωρώ ότι στις επόμενες γενιές θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα.
Μ : Εγώ δεν το πιστεύω αυτό. Δε θα επιτρέψει το σύμπαν να αντικαταστήσει τους ανθρώπους η ωφελιμότητα ή η ανοησία του ΑΙ. Αυτό που λέω έχει να κάνει με τη φιλοσοφία του καθενός. Μπορεί κάποιος να μη συμμερίζεται αυτό που λέω αλλά αυτό πιστεύω. Υπάρχουν δείγματα αυτής της πρόθεσης που λέει η Όλγα αλλά ουσιαστικά ισχύει αυτό; Υπάρχει ένα γελοίο παιχνίδι εκφοβισμού μέσα από αυτό. Η πανδημία ήταν ένα τεράστιο έγκλημα για να έρθουν άλλα μετά και τα βλέπουμε τώρα με τον πόλεμο. Κανείς δεν είναι χαρούμενος σήμερα, αγόρι μου!
Ποια είναι η γνώμη σας για την πολιτική ορθότητα στην τέχνη;
Μ : Είμαστε υποστηρικτές της ελευθερίας του λόγου αρκεί να μη δημιουργεί εχθρικό πεδίο απέναντι σε κάτι που δεν είναι στο δικό της πεδίο. Πάντα υπήρχε ένας κόφτης πάντως. Δεν είναι καινούριο φαινόμενο αν το σκεφτείς. Η επικοινωνία έχει χαθεί στις μέρες μας. Πρέπει να μάθουμε να ακούμε περισσότερο ο ένας τον άλλον και να υπάρχει σεβασμός ανάμεσα στο ανδρικό και το γυναικείο στοιχείο. Δε χρειάζεται το ένα να μοιάσει στο άλλο. Λείπει η σωστή εκπαίδευση. Πρέπει από το δημοτικό να υπάρχουν ένας ψυχολόγος και ένας πνευματικός άνθρωπος και να μεταλαμπαδεύονται αυτά στους νέους.
Πώς αντιλαμβάνεται κάποιος ότι έχει εξελιχθεί σε οποιοδήποτε επίπεδο;
Μ : Από τη σχέση του με τους άλλους. Οι άλλοι είναι ο καθρέφτης μας είτε μας αρέσει είτε όχι. Είναι απαραίτητο να είμαστε σε καθημερινή αυτογνωσιακή σχέση και παρατήρηση.
Ο : Πρέπει να βγεις έξω από τον εαυτό σου και να σε παρατηρήσεις. Χρειάζεται εσωτερική διεργασία. Αυτό πολλές φορές χρειάζεται απομόνωση και φυσικά χρόνο!
Ποιες λέξεις συνοψίζουν αυτό το άλμπουμ;
Ο : Ελευθερία.
Μ : Οδοδείκτες, όπως λέγεται κιόλας.
Θέλετε να προσθέσετε κάτι για το album;
Ο : Είμαστε σε επικοινωνία για live αυτήν την περίοδο. Θέλουμε να κάνουμε και video clip στο «Ελεύθερη Πτώση» και ελπίζουμε να έχει βγει μέσα στις γιορτές!
Μ : Σε ευχαριστούμε πολύ και θέλω να πω ότι το Τετράγωνο 19 ενδιαφέρεται για το καλό των ανθρώπων, του τόπου μας και της γης. Είναι ένα project με πολλή αγάπη και διάθεση για ομορφιά μπροστά στην ασχήμια που βιώνουμε καθημερινά.
Εύχεστε κάτι μιας που πλησιάζουν οι γιορτές;
Ο : Εύχομαι επιτέλους να ηρεμήσει λίγο ο κσόσμος! Όλα πάνε γρήγορα και συνεχώς συμβαίνουν άγρια πράγματα στην κοινωνία.
Μ : Εύχομαι να σταματήσουν οι πόλεμοι! Από τη στιγμή που κάνουμε ότι δε βλέπουμε κάτι, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα έρθει και σε εμάς. Είμαστε στο 2024 και βλέπουμε ότι δεν έχει αλλάξει τίποτα. Οι εξουσίες είναι ανένδοτες και σκληρότερες από ποτέ! Εύχομαι ειρήνη σε όλο τον κόσμο!