Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός του θεάτρου Μπέλλος για το 2024-2025
2024-09-16Πώς ο άνθρωπος επιβιώνει και διαμορφώνεται, αντιδρά αλλά και υποχωρεί μέσα σε σκληρά κοινωνικά και πολιτικά καθεστώτα και άκαμπτες συνθήκες, σχεδόν αδυσώπητες;
Με αφορμή ένα καίριο επίκαιρο ερώτημα, στην τρίτη χρονιά λειτουργίας του, το Θέατρο Μπέλλος και η ομάδα The Young Quill διαμόρφωσε το φετινό καλλιτεχνικό πρόγραμμα με μια θεματική που εξετάζει τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα σε στενά και επιβεβλημένα κοινωνικά και πολιτικά πλαίσια.
Έργα ξένων και Ελλήνων συγγραφέων μπαίνουν και αυτή τη χρονιά στο θέατρο προσδοκώντας να αγγίξουν τους θεατές και να αποτελέσουν μια ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική περίοδο.
«Ετοιμαζόμαστε να διανύσουμε την τρίτη θεατρική σεζόν του ανανεωμένου Θεάτρου Μπέλλος. Πιστεύουμε σ΄ ένα θέατρο συλλογικό και ως έτσι πολιτικό, σ΄ ένα θέατρο που τοποθετεί τις ανθρώπινες σχέσεις στον πυρήνα της καλλιτεχνικής δημιουργίας, σ΄ ένα θέατρο που συνεχώς μας θυμίζει ότι πρέπει να ελπίζουμε αν θέλουμε να αλλάξουμε και σ΄ ένα θέατρο που προσπαθεί να δημιουργεί δικαιώματα και όχι προνόμια για τους δημιουργούς και τους θεατές του. Με αυτές τις αξίες έχουμε προσπαθήσει να λειτουργήσουμε τα δύο τελευταία χρόνια το Θέατρο Μπέλλος. Σε ετήσια βάση στόχος μας είναι η διαμόρφωση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού γύρω από μια κοινή θεματική που διατρέχει τις παραστάσεις μας. Ως τώρα, έχουμε κυρίως εστιάσει σε έργα σύγχρονης δραματουργίας που αντλούν την έμπνευση τους από φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας. Ένας ακόμη στόχος της φετινής σεζόν είναι να παρουσιαστούν λιγότερες παραστάσεις με μεγαλύτερη χρονικά διάρκεια αντιλαμβανόμενοι από την εμπειρία μας ότι το θέατρο χρειάζεται χώρο και χρόνο για να ανθίσει.»
Αυτά μεταξύ άλλων επισημαίνουν τα μέλη της ομάδας, ανακοινώνοντας το θεατρικό πρόγραμμα της φετινής σεζόν. Ο Οκτώβριος θα ξεκινήσει με δυο παραστάσεις που το κοινό αγάπησε την περασμένη χρονιά:
«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα», μια θεατρική παράσταση του άγνωστου σε πολλούς Ματέι Βίζνιεκ. Θέμα της, η φρίκη του πολέμου, ο ξεριζωμός από την πατρίδα και το πένθος. Μια παράσταση που αγαπήθηκε από το κοινό και απέσπασε πολλές διθυραμβικές κριτικές.
Η δεύτερη παράσταση «Μαύρη Μαγεία (ή άσε τους νεκρούς να πεθάνουν)», ένα έργο που υποδέχτηκε ένθερμα το νεανικό θεατρικό κοινό, καθώς μιλάει για τους millenials και μας ξεναγεί σε μια εφιαλτική ανασκόπηση της σύγχρονης Ελλάδας.
Από τις αρχές του Νοεμβρίου, δύο νέες παραστάσεις έρχονται στο θέατρο Μπέλλος:
«Μεμοράντουμ» του Βάτσλαβ Χάβελ, ένα έργο για τη σχέση του ανθρώπου με το κράτος μέσα από το γραφειοκρατικό χάος μιας δημόσιας υπηρεσίας.
Το μυθιστόρημα «Ήλιος με Δόντια» του Γιάννη Μακριδάκη, η ιστορία ενός ανθρώπου που παλεύει να υπάρξει μέσα σε ένα περιβάλλον που θέλει να καταπνίξει καθετί διαφορετικό.
Και στις δυο παραστάσεις κέντρο είναι ο άνθρωπος. Διαφορετική η αφετηρία, διαφορετικά τα περιβάλλοντα. Αλλά ο μικρόκοσμος είναι πάντα η φωτογραφία του περιβάλλοντος που ζούμε και μας διαμορφώνει.
Και από τον Δεκέμβριο, το αριστουργηματικό αθηναϊκό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Ο ξεπεσμένος Δερβίσης», παρουσιάζεται σε μία πρωτότυπη μουσική εκδοχή της Φένιας Παπαδόδημα, χρησιμοποιώντας το πιάνο και τη φωνή σαν επέκταση του Παπαδιαμαντικού λόγου.
Σε λίγες μέρες ξεκινάμε. Σας περιμένουμε στο νέο αυτό θεατρικό ταξίδι.
Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία.
Καλή θεατρική χρονιά,
Η ομάδα The Young Quill
Αναλυτικά το πρόγραμμα του θεάτρου Μπέλλος
«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» του Ματέι Βίζνιεκ
Από 3 έως 27 Οκτωβρίου 2024
Η νέα σεζόν ξεκινά στις 3 Οκτωβρίου με την περσινή επιτυχία που αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς: «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» του Ματέι Βίζνιεκ σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου με τους (αλφαβητικά) Αλέξανδρο Βάρθη, Τάσο Λέκκα, Δημήτρη Πετρόπουλο, Ελίζα Σκολίδη, Μαίρη Χήναρη.
Μέσα από ένα υπερρεαλιστικό πλαίσιο που όλα μοιάζουν να είναι φάλτσα, διαδραματίζεται μια απόλυτα ρεαλιστική ιστορία ενός οποιουδήποτε πολέμου του τώρα, του τότε ή του μετά. Ο συγγραφέας εμπνέεται από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και μέσα από το έργο του, δίνει χώρο στην ανθρώπινη ψυχή να πενθήσει την ύπαρξη της που ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να χαθεί, αν «ο ισχυρός» το θελήσει.
Συντελεστές παράστασης
Κείμενο: Ματέι Βίζνιεκ | Μετάφραση: Έρση Βασιλικιώτη | Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου | Σκηνικά: Μυρτώ Σταμπούλου | Κοστούμια: Ειρήνη Γεωργακίλα | Πρωτότυπη μουσική: Μαρίνα Χρονοπούλου | Χορογραφίες: Χρυσηίς Λιατζιβίρη | Χορογραφία Pole Dancing: Μέλλω Διανελλάκη | Σχεδιασμός Φωτισμού: Κωστής Μουσικός | Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλεξάνδρα Μαρτίνη | Βοηθός Ενδυματολόγου: Ίρις Μυρσίνη Σιδέρη | Παίζουν (αλφαβητικά): Αλέξανδρος Βάρθης, Τάσος Λέκκας, Δημήτρης Πετρόπουλος, Ελίζα Σκολίδη, Μαίρη Χήναρη | Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή | Γραφιστική επεξεργασία: Indigo Creative | Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble | Διεύθυνση παραγωγής: Φάνης Μιλλεούνης | Ραφή Κοστουμιών: Francesco Infante | Ειδικές Κατασκευές Ενδυματολογικού - Κατασκευές Μασκών: Κωνσταντίνος Χαλδαίος | Ειδική Κατασκευή Παπουτσιών: D. Andrioti Shoes | Περούκες: Θωμάς Γαλαζούλας
«Μαύρη Μαγεία ή Άσε τους νεκρούς να πεθάνουν» (Δευτέρα Παρουσία) του Γιάννη Αποσκίτη
Από 7 Οκτωβρίου έως 5 Νοεμβρίου 2024
Σοκ: «Αυτοκτονήστε πριν το ξανανεβάσουν», «Δεύτερος χρόνος για αυτό το παραληρηματικό φιάσκο;», «Μάλλον ο σκηνοθέτης πούλησε την ψυχή του στον διάβολο», «delulu absolulu», κάποιες από τις ψύχραιμες κριτικές για το περσινό ανέβασμα της παράστασης «Μαύρη Μαγεία ή Άσε τους νεκρούς να πεθάνουν».
Μια μακάβρια φάρσα, ένα πένθιμο ντελίριο για την εποχή της διάσπασης, η «Μαύρη Μαγεία», επιδιώκει με μια παράδοξη, κωμική και χαοτική τελετουργία να εξαγνίσει την «χαμένη» γενιά των millenials, να ξορκίσει τους δαίμονες της απέθαντης σκληροπυρηνικής ελληνικής οικογένειας, και να απαλύνει τον δυσβάσταχτο υπαρξιακό πόνο των θεατών, σε μια εφιαλτική ανασκόπηση της σύγχρονης Ελλάδας. Για δεύτερη φορά.
Συντελεστές παράστασης
Κείμενο - Σκηνοθεσία: Γιάννης Αποσκίτης | Συν. Δραματουργός - Video: Πέτρος Καλφαμανώλης | Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: ΝΕΚΡΟΤΣΟΥΛΗΘΡΑ | Σκηνογραφία: Νίκος Κατσαμπάνης - Καλύδημη Μούρτζη | Ενδυματολογία: Όλγα Ευαγγελίδου | Σχεδιασμός Φωτισμού: Σωτήρης Ρουμελιώτης | Επιμέλεια Κίνησης: Μαίρη Γιαννούλα | Φωτογραφίες promotion - παράστασης: Γιώργος Καλφαμανώλης | Βοηθός Σκηνοθέτη: Θέλμα Χασάπη | Διεύθυνση Παραγωγής: Κωνσταντίνος Αποσκίτης | Παραγωγή: IZVERIBAD Theatre Company | Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Παίζουν: Νίκος Γιαλελής, Γιώργος Κατσής, Ελένη Κουλογιάννη, Κωνσταντίνος Πλεμμένος
«Μεμοράντουμ» του Βάτσλαβ Χάβελ
Από 15 Νοεμβρίου 2024 έως 31 Ιανουαρίου 2025
Από τις 15 Νοεμβρίου, η ομάδα The Young Quill θα παρουσιάσει το «Μεμοράντουμ» του Βάτσλαβ Χάβελ, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου με τους (αλφαβητικά): Αλέξανδρο Βάρθη, Θανάση Βλαβιανό, Τάσο Λέκκα, Αλεξάνδρα Μαρτίνη, Φάνη Μιλλεούνη, Ελίζα Σκολίδη, Ορέστη Χαλκιά.
Το περιβάλλον είναι το υπερρεαλιστικό -καφκικό- σύμπαν μιας δημόσιας υπηρεσίας. Η αδηφαγία, η αισχροκέρδεια και ο ωχαδερφισμός είναι οι ύψιστες αξίες που διατρέχουν τους εργαζομένους. Μια νέα, τεχνητή γλώσσα επιβάλλεται. Μια γλώσσα τεχνοκρατική κι απαλλαγμένη από κάθε συναισθηματισμό. Με αυτήν τη γλώσσα θα ανταλλάσσεται στο εξής η υπηρεσιακή αλληλογραφία.
Το «Μεμοράντουμ» θέτει καίρια ερωτήματα γύρω από τη σχέση του ανθρώπου με το κράτος, την επικαιρότητα, τη δημόσια διοίκηση, τη γραφειοκρατία, τις επιβεβλημένες συνθήκες και τις καθεστωτικές αρχές. Ένα αλληγορικό κοινωνικοπολιτικό κείμενο που γράφτηκε ως σχόλιο κατά του σοβιετικού καθεστώτος της Τσεχοσλοβακίας και στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του ’70, ως σχόλιο κατά της Χούντας των Συνταγματαρχών.
Συντελεστές παράστασης
Κείμενο: Βάτσλαβ Χάβελ | Μετάφραση: Κανέλλος Αποστόλου | Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου | Δραματουργική επεξεργασία: Κωvσταντίνος Ζωγράφος | Σκηνικά: Μυρτώ Σταμπούλου | Κοστούμια: Ειρήνη Γεωργακίλα | Μουσική: Διαμαντής Αδαμαντίδης | Κίνηση: Χρυσηίς Λιατζιβίρη | Φώτα: Αλέκος Αναστασίου | Βοηθός σκηνοθέτη: Ανδριάνα Σαράντη | Παίζουν (αλφαβητικά): Αλέξανδρος Βάρθης, Θανάσης Βλαβιανός, Τάσος Λέκκας, Αλεξάνδρα Μαρτίνη, Φάνης Μιλλεούνης, Ελίζα Σκολίδη, Ορέστης Χαλκιάς | Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή | Γραφιστική επεξεργασία: Indigo Creative | Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble | Διεύθυνση παραγωγής: Τhe Young Quill
«Ήλιος με δόντια», μια παράσταση βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη
Από 2 Νοεμβρίου 2024
«Έχω ένα προαίσθημα πως σήμερα θα πάει η ιστορία ως το τέλος, ναι, ναι…» λέει και ξαναλέει ο απόκληρος Κωνσταντής· ή «Ιδιώνυμο» ή «η δεύτερη μεγάλη ντροπή του Φρουρίου», όπως τον ξέρανε στη γειτονιά, στη φτωχιά προκυμαία της Χίου.
Σήμερα, ο Κωνσταντής θα κατορθώσει να βάλει τη ζωή του σε σειρά, φτάνοντας σ’ αυτή τη μαύρη μέρα που αλλάξανε όλα κι έχασε τον μόνο άνθρωπο που τον αποδέχτηκε, όπως είναι. Σήμερα, μέσα απ’ τις μνήμες του Κωνσταντή θα αναβιώσουν μερικές από τις σημαντικότερες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Σήμερα, θα ακουστεί για πρώτη φορά, η φωνή αυτού που αναγκάστηκε να σωπαίνει, για να μην προκαλεί τους «ευυπόληπτους και νοικοκυρεμένους».
Η παράσταση «Ήλιος με δόντια», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη, θα αξιοποιήσει τον φρενήρη ρυθμό των σκέψεων του Κωνσταντή, για να μεταφέρει στη σκηνή, μέσω δύο ερμηνευτών, τη λησμονημένη ζωή ενός ανθρώπου που γεννήθηκε και έζησε στο περιθώριο της ιστορίας.
Συντελεστές παράστασης
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης | Δραματουργική επεξεργασία: Νεφέλη Μαϊστράλη | Σκηνικά- Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα | Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης | Μουσική επιμέλεια/ σύνθεση : Μιχάλης Λατουσάκης, Γιάννης Λατουσάκης | Βοηθός σκηνοθέτη: Αιμιλία Κεφαλά | Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Μυρτώ Σταματοπούλου | Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble | Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή | Γραφιστική επιμέλεια: Θωμάς Παλυβός | Παραγωγή: Εταιρεία Τέχνης Ars Aeterna – Σταμάτης Μουμουλίδης | Παίζουν : Παναγιώτης Εξαρχέας, Γιάννης Λεάκος
«Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Από τον Δεκέμβριο 2024
Η Φένια Παπαδόδημα παρουσιάζει το αριστουργηματικό αθηναϊκό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Ο ξεπεσμένος Δερβίσης» σε μία πρωτότυπη μουσική εκδοχή χρησιμοποιώντας το πιάνο και τη φωνή σαν επέκταση του Παπαδιαμαντικού λόγου.
Μας οδηγεί στα σοκάκια του Θησείου το φθινόπωρο του 1895 χρησιμοποιώντας τη δυναμική του αυτοσχεδιασμού των κορυφαίων μουσικών που την συνοδεύουν - Θωμάς Μελετέας στο ούτι, ο Παναγιώτης Κωστόπουλος στα τύμπανα και ο Γιώργος Παλαμιώτης στο μπάσο και στα ηχητικά τοπία.
Μας οδηγεί εκεί όπου περιπλανιέται ο «ξεπεσμένος δερβίσης», ένας άστεγος μουσουλμάνος, αγνώστου ταυτότητας, που παίζει το νάϊ, περιφερόμενος από καφενείο σε καφενείο. Βρίσκεται ανάμεσα στους θαμώνες και τον κόσμο, αλλά πάντα παραμένει μόνος, ξένος, αινιγματικός. Όπως εμφανίστηκε, «προέκυψε» μια φθινοπωρινή μέρα, με τον ίδιο τρόπο εξαφανίζεται όταν παρέλθει η «πεπρωμένη νύξ».
Συντελεστές παραστάσης
Πρωτότυπη μουσική- στίχοι και τραγούδια: Φένια Παπαδόδημα | Ζωγραφιές: Γιώργος Κόρδης | Μουσική Διεύθυνση: Γιώργος Παλαμιώτης | Σύλληψη και ερμηνεία: Φένια Παπαδόδημα | Σκηνοθεσία: Κατερίνα Γεωργουδάκη |Παίζουν: Peter Jacques (νέυ, κλαρινέτο, τρομπέτα), Θωμάς Μελετέας (ούτι), Παναγιώτης Κωστόπουλος (τύμπανα), Γιώργος Παλαμιώτης (μπάσο), Φένια Παπαδόδημα (πιάνο-γκόνι-φωνή)