Fixing Branches | Κλεοπάτρα Τσαλή

 Fixing Branches | Κλεοπάτρα Τσαλή

Στην πρώτη της ατομική έκθεση, η Κλεοπάτρα Τσαλή επικεντρώνεται στο αποτέλεσμα της εικαστικής της επικοινωνίας με τη γιαγιά της, τη γλύπτρια Ρόζα Ηλιού[1](1928-2018). Η Ρόζα Ηλιού, σπούδασε γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με καθηγητή τον Μιχάλη Τόμπρο. Περίπου στα τέλη της δεκαετίας του 1960 βρέθηκε στην Kamakura της Ιαπωνίας όπου έζησε για δύο χρόνια συνοδεύοντας το σύζυγο της που εργαζόταν εκεί. Την περίοδο εκείνη, έχει γνωστοποιηθεί πως η γλύπτρια μελέτησε στα εργαστήρια των R. Yamaguchi και T. Hizano  κεραμική, μελανογραφία  και την τέχνη του χαρτιού Origami. Ωστόσο, λίγο μετά τον θάνατο της, η Κλεοπάτρα ανακάλυψε ένα φάκελο με σχέδια και ασπρόμαυρες φωτογραφικές λήψεις της γιαγιάς της  που αποτύπωναν δείγματα της Ιαπωνικής τέχνης Ikebana, δηλαδή της σύνθεσης φυτών και λουλουδιών που επίσης αποτέλεσε αντικείμενο σπουδής της  και  αποκαλύπτει μια άγνωστη μέχρι σήμερα πτυχή του έργου της. Πριν καθιερωθεί ο διακοσμητικός ρόλος της ιαπωνικής τέχνης Ikebana, που είναι  ο στολισμός για τις κόγχες του παραδοσιακού γιαπωνέζικου σπιτιού, την περίοδο Χεϊάν(Heian jidai)(794-1185) που έχει και τις ρίζες της, χρησιμοποιούνταν στους βωμούς όπου πραγματοποιούνταν και προσφορές λουλουδιών. Οι ιαπωνικές συνθέσεις  λουλουδιών αυτές, προσιδιάζουν με γλυπτικές συνθέσεις καθώς η μελέτη στη φόρμα, στο χρώμα και στις γραμμές καθορίζει την τελική δομή του έργου. Στην  δομή τους περιλαμβάνουν λίγα λουλούδια, κλαδιά και χόρτα που δεν περιορίζονται  σε ένα είδος και συνήθως φυτρώνουν στη φύση.

Το φωτογραφικό αρχείο που βρέθηκε στα χέρια της Κλεοπάτρας λειτούργησε ως αφορμή ελεύθερης σπουδής, έρευνας και πειραματισμού σε επικοινωνία με το έργο της γιαγιάς της. Η γλυπτική της βασίζεται στο συνταίριασμα ανομοιογενών υλικών, όπως ο πηλός, το μέταλλο, τα αποξηραμένα φυτά, τα φρούτα και το γυαλί.  Τα φυσικά υλικά, εφήμερα και ευμετάβλητα στη ροή του χρόνου εγκαθιστούν μια ανοιχτή επικοινωνία με την τέχνη της Ikebana, καθώς διατηρείται στην αρχική μορφή της «για μια στιγμή», ή έστω για λίγες μέρες. Στα έργα της Κλεοπάτρας, όπως συμβαίνει στις ιαπωνικές συνθέσεις Ikebana, το κενό έχει σημαίνοντα ρόλο και λειτουργεί ως μέρος του συνόλου. Η γραμμή αποτελεί βασικότερο στοιχείο από την εντύπωση του όγκου που κυριαρχεί στις δυτικές συνθέσεις λουλουδιών. Η τελική μορφή, εμπεριέχει ταυτόχρονα  την αίσθηση της φθοράς και της σταθερότητας, όπως συμβαίνει με τη μνήμη ενός αγαπημένου προσώπου, που διατηρείται με την εξάσκηση και τη φροντίδα και εδώ εκφράζεται ως αποτέλεσμα  μιας επικοινωνίας που δε σταμάτησε ποτέ.

Επιμέλεια: ammophila

Εγκαίνια: Πέμπτη 9 Μαρτίου, 19:00

[1] Το επίθετο της γλύπτριας είναι Κουμίδου, αλλά χρησιμοποιούσε το Ηλιού, που είναι το επίθετο του συζύγου της σε όλη την πορεία της μέχρι το 2017 που ήταν και η τελευταία της έκθεση στο Βερολίνο. Η χρονολογία γέννησης, αποτελεί πληροφορία που δόθηκε από την οικογένεια της Ρόζας Ηλιού.

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.