1ο Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος

1ο Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος

Το «Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος / Interbalkan Festival of Ancient Drama» αποτελεί έναν νέο διεθνή καλλιτεχνικό θεσμό που ιδρύεται από την Περιφέρεια Αττικής και τον Περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη και καθιερώνεται από το καλοκαίρι του 2023 σε ετήσια βάση. Στόχος, η άοκνη συνεργασία και η σταθερή παρουσία στη χώρα μας καλλιτεχνών, θεσμών και σχημάτων από τα Βαλκάνια, που εργάζονται σε υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο, εστιάζοντας στο Αρχαίο Δράμα και την έρευνα γύρω από αυτό.

Αυτό το καλοκαίρι το φεστιβάλ ξεκινάει με ένα τετραήμερο παραστάσεων διεθνών και ελληνικών συμμετοχών, που παρουσιάζονται στο Θέατρο Αττικού Άλσους «Κατίνα Παξινού» από τις 4 έως τις 7 Ιουλίου 2023 με ελεύθερη είσοδο

4 Ιουλίου - "Ευμενίδες” του Αισχύλου, σε νέα μετάφραση του Λέανδρου Πολενάκη και σκηνοθεσία του Νίκου Χατζηπαπά από την Helix Theatre

Η τραγωδία Ευμενίδες αποτελεί το τρίτο μέρος της τριλογίας "Ορέστεια”. Ο Αισχύλος κάνει, μ’ αυτήν την τριλογία, στροφή από την παθητική περιγραφή γεγονότων, στην ενεργό επί σκηνής δράση: συνομωσίες, φόνοι, εκδίκηση, επερχόμενη τιμωρία, συνθέτουν την πλοκή του πρώτου αυτού έργου, δημιουργώντας έντονα και εναλλασσόμενα συναισθήματα στον θεατή. Η παράσταση επιδιώκει να εστιάσει στον πυρήνα του έργου υιοθετώντας μια σύγχρονη, ερευνητική οπτική και ως προς την εκφορά τού λόγου, την εκφραστική κίνηση και ως προς την εικαστική εκδοχή της. Το έργο διατηρώντας την αναμφισβήτητη αυτονομία του, δεν μπορεί παρά να ειδωθεί σε συνάρτηση με όλη την τριλογία. Στην Ορέστεια αποκαλύπτεται η ουσία της κληρονομικής κατάρας, της ενοχής που ξαναγεννιέται από γενιά σε γενιά. Στις Ευμενίδες ο κύκλος του αίματος, της αυτοδικίας της κατάρας και ενοχής κλείνει μέσω της πρόνοιας της συναίνεσης και της συγχώρεσης.

Πρωταγωνιστούν οι: Ειρήνη Γρέκα, Δημήτρης Τσολάκης, Βασίλης Μπατσακούτσας, Βερόνικα Αργέντζη, Δάφνη Ατία, Ρούλα Αντωνοπούλου. Φιλική συμμετοχή στο ρόλο του Ειδώλου της Κλυταιμνήστρας η Μαίρη Βιδάλη.

5 Ιουλίου - "A Trojan Woman", μια σύγχρονη απόδοση των "Τρωάδων” του Ευριπίδη σε διασκευή των Sara Farrington και συνσκηνοθεσία Ana Veselic και Meghan Finn

Η σκηνοθέτις Ana Veselic από την Κροατία και το ανερχόμενο αστέρι του ανεξάρτητου αλβανικού σινεμά Drita Kabashi (πρωταγωνίστρια της πολυβραβευμένης αλβανικής ταινίας "A Cup of Coffee and New Shoes On" σε σκηνοθεσία Gentian Koçi - επίσημη πρόταση συμμετοχής της Αλβανίας στα τελευταία Όσκαρ στην Κατηγορία Ξενόγλωσσης Ταινίας) παρουσιάζουν την παράσταση "A Trojan Woman", μια σύγχρονη απόδοση των Τρωάδων του Ευριπίδη σε διασκευή Sara Farrington και συνσκηνοθεσία με τη Meghan Finn. Η παράσταση αποτελεί μονόλογο σε τέσσερα μέρη, ένα για καθένα από τα τέσσερα κύρια πρόσωπα της γυναικών της Τροίας: Εκάβη, Κασσάνδρα, Ελένη και Ανδρομάχη. Η Drita Kabashi ερμηνεύει κάθε γυναίκα με διαφορετική εμπειρία του πολέμου, από διαφορετικές οπτικές γωνίες, με άλλο ερμηνευτικό στυλ απόδοσης και σε διαφορετικούς τόνους. Η ηθοποιός για κάθε ηρωίδα της θα χτίσει μια εμβληματική σκηνική παρουσία και το αντίστοιχο σκηνικό σύμπαν, μεταφορικά μέσα από την εκφραστική και διαρκώς μεταβαλλόμενη απόδοσή της, αλλά και κυριολεκτικά, μέσα από την κατασκευή και επανάληψη ενός εμβληματικού σκηνικού συμβόλου για κάθε χαρακτήρα. Τέλος, κάθε μια από τους τέσσερις ηρωίδες που θα ερμηνεύσει θα συνοδεύεται και από ξεχωριστό μουσικό μοτίβο.

6 Ιουλίου – Ευριπίδη, Εκάβη / Hekuba nga Euripidi σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι, από το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο της Σκόδρας Migjeni υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στα Τίρανα

Για πρώτη φορά στην Αλβανία ανέβηκε φέτος στο ιστορικό Θέατρο Migjeni της πόλης Σκόδρας, που αποτελεί ένα από τα πρώτα Θέατρα της Αλβανίας η «Εκάβη» του Ευριπίδη σε μετάφραση της Ελεάνας Ζιάκου και σε σκηνοθεσία του Ενκε Φεζολλάρι. Η Εκάβη του Ευριπίδη δεν είναι μια έξωθεν επιβληθείσα επιλογή, αλλά μια αδήριτη ανάγκη όλων των συμμετεχόντων της παράστασης, να εκφραστούν με όχημα το «τραγικό» που φέρει το συγκεκριμένο έργο. Έργο στο οποίο οι ήρωες, Έλληνες και μη (άλλως βάρβαροι), αφού παλέψουν λυσσαλέα, ως τη διαστροφή, με το σώμα και τη γλώσσα του Άλλου, του Ξένου, του αδιαμφισβήτητου Εχθρού, αλλάζουν και μεταμορφώνονται. Σε μια στιγμή κορύφωσης του παράλογου, όπου οι αλληλοσυγκρουόμενες ενέργειες των προσώπων μοιάζει να αποκλείουν κάθε λογική στη σκέψη και στη δράση, τα σώματα αποδομούνται (διαμελίζονται) κι οι κατακερματισμένοι εαυτοί ανασυντίθενται, μέσα από το λόγο του άλλου. Πρόκειται άραγε για μια νέα ταυτότητα ή απλά για μια αναγνώριση, μια πραγματική συνάντηση με έναν παραμελημένο, κι ωστόσο βαθύτερο και ουσιαστικότερο εαυτό; Σε αυτή την τελετουργική Βαλκανική ωμοφαγία, ο Ένκε Φεζολλάρι και η ομάδα του μας καλούν να μεταλάβουμε τον ευριπίδειο λόγο, μέσα από τη δική τους ανθρώπινη ματιά τα δικά τους έθιμα και χαρακτηριστικά , με όχημα την παράδοση του Βορρά της Αλβανίας.

Ερμηνεύουν:
Rita Gjeka Kacarosi, Jozef Shiroka, Krist Lleshi, Fritz Selmani, Rajmonda Marku, Merita Smaja, Nikolin Ferketa, Aleksander Prenga
Με την έκτακτη συμμετοχή των Vefi Redhi και Adem Karaga
Τραγουδά επί σκηνής η Rezarta Smaja με τη συνοδεία του Bledi Doci

7 Ιουλίου - "Η εκδίκηση της Μελιτώς”, τραγωδία σε κείμενο και σκηνοθεσία Χριστόφορου Χριστοφή και μουσική Νίκου Ξανθούλη

Η Μελιτώ, δεύτερη σύζυγος του Ευριπίδη, είχε την φήμη πως τον εγκατέλειψε και μάλιστα αφού τον απατούσε, πολύ πιθανόν με κάποιο δούλο, μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. Ο Ευριπίδης, στα πενήντα του, έβρισκε ως γνωστό, καταφύγιο, στο κτήμα του, στην Σαλαμίνα, όπου στην κορυφή ενός λόφου, μια σπηλιά, του προσέφερε δροσιά και απομόνωση το καλοκαίρι, τα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου. Εκεί έγραψε τα σπουδαιότερα έργα του, πριν αποφασίσει να εξοριστεί στη Μακεδονία. Στη "Μελιτώ" του Χριστόφορου Χριστοφή περιγράφονται με χιούμορ, ειρωνεία και ποίηση, τα συμβάντα στον οίκο του μεγάλου τραγικού. Η Μελιτώ, έχει εραστή τον δούλο με το όνομα "Κανένας", στον οποίο προσβλέπει να την βοηθήσει για να φύγει από την Αθήνα. Όνειρο της, να μπορούσε να ερμηνεύσει ηρωίδες του Ευριπίδη, παρόλο που οι γυναίκες δεν έπαιζαν στο θέατρο εκείνη την εποχή. Απ’ ό,τι μας λέει ο μύθος, έφυγε με την βοήθεια μιας εταίρας και του Κανένα. Μέσα απ’ αυτή την συγκλονιστική γυναικεία προσωπικότητα, περιγράφεται, μια άγνωστη πτυχή της αρχαίας Αθήνας, ένας κόσμος άγνωστος που ζούσε παράλληλα και σιωπηλά δίπλα στα γνωστά γεγονότα που περιγράφουν οι ιστορικοί.

Παίζουν οι: Κωνσταντίνα Τάκαλου, Μαρία Παπαφωτίου, Δημήτρης Μαύρος, Δημήτρης Σαμόλης, Γιώργος Χρανιώτης. Μουσικός επί σκηνής: Σόνια Χαραλαμπίδου. 

Οι διεθνείς παραγωγές παρουσιάζονται με υπέρτιτλους στα ελληνικά
Η είσοδος είναι ελεύθερη με προκράτηση θέσεων 

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.