Αφιέρωμα «Κινηματογράφος και πόλη - Η εποχή του βωβού»
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδoς συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία της με το Φεστιβάλ Αθηνών και δίνει καλοκαιρινή γεύση στην κινηματογραφοφιλία με το αφιέρωμα ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΗ - Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΒΩΒΟΥ.
Το διήμερο αυτό αφιέρωμα στον βωβό κινηματογράφο περιλαμβάνει τρεις ταινίες γυρισμένες στις αρχές του 20ού αιώνα σε Αθήνα και Βερολίνο (Οι Περιπέτειες του Βιλλάρ, Άνθρωποι την Κυριακή, Κοινωνική Σαπίλα) και αποτελεί το πρώτο μέρος ενός ευρύτερου αφιερώματος με γενικό τίτλο «Κινηματογράφος και πόλη» που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο (12-18/9) κατά την διάρκεια μιας εβδομάδας προβολών με εμβληματικές, ομιλούσες, ταινίες γυρισμένες σε σημαντικές μητροπόλεις όλου του κόσμου (από την Αθήνα και το Παρίσι, μέχρι το Τόκιο και τη Βενετία).
Από το χώρο της Ιεράς Οδού και του ιστορικού κινηματογράφου Λαΐς, η Ταινιοθήκη δέχεται την πρόκληση/πρόσκληση του Φεστιβάλ Αθηνών να προσελκύσει παλιούς και νέους φίλους του κινηματογράφου σε έναν κινηματογραφικό «περίπατο» στην Αθήνα και στο Βερολίνο των αρχών
του 20ού αιώνα.
Τρεις ταινίες του βωβού, διασώζουν πολύτιμες εικόνες των δύο μητροπόλεων από την δεκαετία 1920-1930 οι οποίες δεν υπάρχουν πια. Σχεδόν αγνώριστη, η Αθήνα πρωταγωνιστεί και στις δύο ταινίες με τα νεοκλασικά της κτίρια που πλέον έχουν γκρεμιστεί, ενώ το Βερολίνο μας αποκαλύπτεται όπως ήταν πριν από τους βομβαρδισμούς.
*Το Σάββατο 29 Ιουνίου θα προβληθούν δύο ταινίες:
Στις κωμικές Περιπέτειες του Βιλλάρ (1924) του Ζόζεφ Χεπ, ο Βιλλάρ αναζητά τον έρωτά του σε όλη την Αθήνα. Πρόκειται για την πρώτη σωζόμενη ελληνική ταινία μυθοπλασίας και ένα ανεκτίμητης αξίας πορτρέτο της Αθήνας στη δεκαετία του ’20.
Στην ταινία Άνθρωποι την Κυριακή (1929-30, Βερολίνο), παρακολουθούμε πέντε αστούς σε μια κυριακάτικη απόδραση στην πόλη: μια ανάλαφρη ματιά στη μεσοπολεμική καλοκαιρινή μητρόπολη σε μια στιγμή συλλογικής ευδαιμονίας, πριν την άνοδο του Χίτλερ. Το σενάριο υπογράφει ο Μπίλι
Ουάιλντερ και την σκηνοθεσία οι Ρόμπερτ Σιόντμακ, Έντγκαρ Ούλμερ και Ρόχους Γκλίζε.
Τα δύο έργα θα προβληθούν με ζωντανή εκτέλεση μουσικής από τον ίδιο τον συνθέτη Μηνά Ι. Αλεξιάδη.
*Την Κυριακή 30 Ιουνίου, θα προβληθεί η γυρισμένη στην Αθήνα, βωβή ταινία Κοινωνική Σαπίλα (1932) του Στέλιου Τατασόπουλου, το πρώτο ελληνικό φιλμ κοινωνικής κριτικής, πρόδρομος του νεορεαλισμού στην Ελλάδα. Είναι η πρώτη ταινία μυθοπλασίας που ασχολήθηκε με τη δεινή κατάσταση των άνεργων και φτωχών εργατικών πληθυσμών των αστικών κέντρων, και ταυτόχρονα απεικόνισε τους αγώνες για την οργάνωση της βιομηχανικής εργασίας σε συνδικάτα. Η πρώτη διανομή του στις αίθουσες συνοδεύτηκε από αστυνομικές επεμβάσεις και ματαιώσεις προβολών.
Η ταινία θα παιχτεί με πρωτότυπη μουσική επένδυση από τον Κωνσταντίνο Βήτα.