Αφιέρωμα στη Φολκσμπύνε | Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου
To διάσημο βερολινέζικο θέατρο έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών φέρνοντας τρεις μεγάλες θεατρικές παραγωγές και, μαζί, όλα όσα χρειάζονται για να ζήσει κανείς μια πλήρη «φολκσμπυνική» εμπειρία: ταινίες, εγκαταστάσεις, γερμανική μπίρα, συζητήσεις, πάρτι, συναυλίες, περφόρμανς. Ο μύθος έχει ως εξής: Το 1992 η πολιτική ηγεσία του Βερολίνου ανέθεσε στον αβανγκάρντ, αλλά ήδη καταξιωμένο σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ την καλλιτεχνική διεύθυνση της Φόλκσμπύνε, με τον όρο να την κάνει διάσημη μέσα στα επόμενα δύο χρόνια – αλλιώς, το θέατρο θα έκλεινε. Ο Κάστορφ πέτυχε, θα λέγαμε, τον στόχο του˙ για την ακρίβεια, η Φόλκσμπύνε είναι σήμερα ένα από τα πιο σημαντικά και αναγνωρισμένα θέατρα στον κόσμο. Την επαύριο της γερμανικής επανένωσης, εδραιώθηκε ως ένας ξεχωριστός βερολινέζικος θεσμός, με επιρροή στον θεατρικό κόσμο της χώρας, αλλά και διεθνώς. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η έκφραση «κάν’ το όπως η Φόλκσμπύνε» ήταν διαδεδομένη στους κύκλους των ανερχόμενων Γερμανών σκηνοθετών, ενώ, όταν σήμερα το ελληνικό κοινό χαρακτηρίζει μια παράσταση «γερμανικού ύφους», συνήθως αναφέρεται σε στοιχεία που έχουν ταυτιστεί μαζί της. Όλα αυτά τα χρόνια, βετεράνοι αλλά και νέοι σκηνοθέτες δημιούργησαν παραστάσεις-ορόσημα για το διεθνές κοινό, που ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο. Εκτός από τον Κάστορφ, σκηνοθέτες όπως ο Christoph Marthaler (Κριστόφ Μαρτάλερ), ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Ρενέ Πόλλες και ο κινηματογραφιστής Christoph Schlingensief (Κριστόφ Σλίνγκενζιφ) βρήκαν φιλόξενη στέγη στη Φόλκσμπύνε και διαμόρφωσαν τη σκηνοθετική ματιά τους μέσα από τη συνεχή και πολυετή δουλειά τους στο βερολινέζικο θέατρο. Παράλληλα, ταλαντούχοι ηθοποιοί όπως οι Kathrin Angerer, Martin Wuttke και Χερμπερτ Φριτς αποτέλεσαν μια ακόμα ισχυρή κινητήρια δύναμη, καθώς παρά την ιδιαιτερότητα του καθενός και τις μεταξύ τους διαφοροποιήσεις, συνέβαλαν καθοριστικά στη διαμόρφωση ενός δυναμικού και αναρχικού τρόπου παιξίματος που αποτελεί διακριτικό χαρακτηριστικό της Φόκλσμπύνε. Οι ηθοποιοί αυτοί, που παραμένουν σταθεροί συνεργάτες του θεάτρου, θα συμμετέχουν και στις παραγωγές που θα παρουσιαστούν στην Αθήνα.
Η Φόλκσμπύνε δεν εισήγαγε απλώς πρωτοποριακές ερμηνευτικές τεχνικές και δραματουργικές προσεγγίσεις, αλλά διεύρυνε και την αντίληψή μας ως προς το τι συνιστά μια θεατρική παραγωγή, πέρα από τα περιορισμένα όρια ενός «καθαρού» θεάτρου. Προώθησε μια νέα οπτική για το τι θα μπορούσε να σημαίνει ένα θέατρο ως θεσμός μέσα στην πόλη. Εικαστικοί καλλιτέχνες και κινηματογραφιστές όπως ο Κριστόφ Σλίνγκενζιφ και ο Ragnar Kjartansson (Ράγκνα Κιάρτανσον) απέκτησαν πρόσβαση στη θεατρική σκηνή. Οι αίθουσές της έχουν κατά καιρούς μεταμορφωθεί ριζικά για να φιλοξενήσουν μοναδικές περφόρμανς από διαφορετικά καλλιτεχνικά πεδία. Από τη δεκαετία του 1990 άρχισε η διοργάνωση συζητήσεων με επιστήμονες και καλλιτέχνες, κάτι που έχει ενταχθεί στα προγράμματα και άλλων θεσμών. Για αρκετά χρόνια, το θέατρο περιόδευε σε διαφορετικές γειτονιές του Βερολίνου με τα βαγόνια του Rollende Road Show. Ακόμα και σήμερα προτείνονται παραγωγές που αιφνιδιάζουν, ενταγμένες σε κατηγορίες με τίτλους όπως «άκου», «διάβασε», «μίλα» ή «δες». Στις συναυλίες, τις αναγνώσεις, τις συζητήσεις και τις ταινίες δίνεται αντίστοιχο βάρος με εκείνο των θεατρικών παραγωγών. Απόλυτα εναρμονισμένο με το πνεύμα και τη φιλοσοφία της, το πρόγραμμα που παρουσιάζει η Φόλκσμπύνε στην Αθήνα δεν περιλαμβάνει μόνο παραστάσεις θεάτρου με τη στενή έννοια του όρου. Παράλληλα με τη διασκευή του Παίκτη του Ντοστογιέφσκι από τον Φρανκ Κάστορφ και το Μουρμουρητό του Χέρμπερτ Φριτς, η ομάδα θα παρουσιάσει την παράσταση Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση του Ρενέ Πόλλες στα βαγόνια του Rollende Road Show, που θα στηθούν στο προαύλιο της Πειραιώς 260, όπου θα φιλοξενηθούν επίσης συναυλίες, ταινίες, εγκαταστάσεις, συζητήσεις – τι καλύτερη δικαιολογία για ξενύχτι με γερμανική μπίρα; Συζητήσεις και DJ sets από τους γνωστούς Βερολινέζους DJ Duo Portobello, επίσης μέλη της Φόλκσμπύνε, θα συμπληρώσουν το μουσικό και παραστασιακό πρόγραμμα. Είστε όλοι προσκεκλημένοι στη ζώνη της Φόλκσμπύνε κάθε βράδυ!