CARMEN reimagined - Natalia Osipova
Η διαχρονική ιστορία της Carmen, του Prosper Mérimée, για την αγάπη, το πάθος και το φόνο έρχεται και πάλι στην σκηνή, σε μια νέα σύγχρονη προσαρμογή, συγχωνεύοντας σε αυτό το εμβληματικό κλασικό μπαλέτο, τις πραγματικές ζωές των χορευτών.
H Natalia Osipova μετά την παρουσίαση της πρεμιέρας του CARMEN reimagined στο Εδιμβούργο και στην συνέχεια στο Southbank του Λονδίνου το 2022, με πρωταγωνίστρια την ίδια και μια ομάδα διεθνών σούπερ-σταρ του χορού, έρχεται στην Αθήνα, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, για μία μοναδική παράσταση, την Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου, στις 21:00, στα πλαίσια της παγκόσμιας περιοδείας τους.
Η Carmen ξαναϊδωμένη μέσα από τα μάτια της καταξιωμένης Ολλανδής χορογράφου Didy Veldman, επιτρέπει στο κοινό να δει τους χαρακτήρες του έργου - την Carmen, τον Don José και τον Escamillo - όχι μόνο μπροστά, αλλά και πίσω από τα φώτα, όπου οι χορευτές αναπτύσσουν τις δικές τους σχέσεις, παράλληλα με αυτές των ρόλων που υποδύονται. Η περίφημη ιστορία της κλασικής Carmen, παρεισφρέει σιγά σιγά στην πραγματική τους ζωή.
Μέσα από γρήγορες αλλαγές και σκηνικές ανατροπές, οι χορευτές ενδύονται και απεκδύονται αλλεπάλληλα τους χαρακτήρες τους, κάνοντας την “γραμμή” ανάμεσα στον μύθο και την πραγματικότητα να μοιάζει λιγότερο σαφής. Με έντονη σωματική γλώσσα, απαράμιλλη θεατρικότητα και ιδιόμορφη αίσθηση του χιούμορ, αυτή η σύγχρονη προσέγγιση της Carmen, σφύζει από ενέργεια και ρίχνει νέο φως στο αστέρι του κλασσικού μπαλέτου, την πολυβραβευμένη Natalia Osipova, πρώτη μπαλαρίνα του Βασιλικού Μπαλέτου της Αγγλίας.
Η χορογράφος της παράστασης Didy Veldman λέει:
«Θα ήθελα το κοινό να γνωρίσει την πραγματική Natalia Osipova. Να δει την αληθινή δύναμη, τα τρωτά σημεία, το πάθος και τις ανασφάλειές της στη σκηνή. Όταν κοιτάζω τη Natalia, δεν μπορώ παρά να σκεφτώ την Carmen. Θέλω να πω μια ιστορία, αυτήν της ηθοποιού επί σκηνής, αλλά και πίσω από τα φώτα, και να δείξω στο κοινό το θαύμα της μεταμόρφωσης».
Natalia Osipova
«Μία από τις δώδεκα μεγαλύτερες μπαλαρίνες όλων των εποχών» (The Telegraph)
Η Natalia Osipova γεννήθηκε στη Μόσχα και σπούδασε στην Ακαδημία Χορού της Μόσχας. Ενώ ήταν ακόμη φοιτήτρια κέρδισε το “Grand Prix” στο Διεθνή Διαγωνισμό Μπαλέτου στο Λουξεμβούργο (2003). Το 2004, μπήκε στα Μπαλέτα Μπολσόι όπου αμέσως επιλέχτηκε ως πρώτη χορεύτρια στο Bolero, δημιουργία του καλλιτεχνικού διευθυντή Alexei Ratmansky και σε πολλά σημαντικά έργα του κλασικού ρεπερτορίου, όπως ο Καρυοθραύστης και η Λίμνη των Κύκνων. Πολύ σύντομα διακρίθηκε για την απαράμιλλη τεχνική της, την εκρηκτικότητα των αλμάτων της και την ένταση της υποκριτικής της και κλήθηκε να ερμηνεύσει πληθώρα εμβληματικών ρόλων του κλασικού μπαλέτου, όπως η Κίτρη στον Δον Κιχώτη (2005) και η Ζιζέλ στο ομώνυμο έργο, σε σκηνοθεσία του Γιούρι Γκριγκαρόβιτς (2007). Ο Alastair Macaulay, κριτικός των Times της Νέας Υόρκης, είπε: «υπάρχουν πολλές Ζιζέλ, αλλά μόνο μία Osipova». Το 2009, η Natalia πραγματοποίησε το ντεμπούτο της με το American Ballet Theatre, στο Metropolitan Opera House της Νέας Υόρκης, στους ρόλους της Ζιζέλ και της Συλφίδας. Την ίδια χρονιά έκανε το ντεμπούτο της στη Σκάλα του Μιλάνου, στον Δον Κιχώτη του Νουρέγιεφ, ρόλος που επίσης πήρε διθυραμβικές κριτικές από κριτικούς και κοινό. Έχει τιμηθεί με δεκάδες βραβεία, ανάμεσα στα οποία: Βραβεία Golden Mask για τις ερμηνείες της στις παραστάσεις “In The Upper Room” (2008) και “La Sylphide” (2009), Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Χορού – Καλύτερη Γυναίκα Χορεύτρια (2007, 2010 και 2014). Μετά την αποχώρησή της από τα Μπολσόι, έγινε μέλος του Αγγλικού Βασιλικού Μπαλέτου, ως πρώτη χορεύτρια. Η Natalia Osipova, επειδή δεν αρκείται στο να χορεύει μόνο τους ρόλους της κλασικής χορευτικής παράδοσης, θέλει πάντα να διευρύνει τους ορίζοντές της. Πειραματίζεται αδιάκοπα με το σύγχρονο χορευτικό είδος και προσπαθεί να βρει νέους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης. Η Osipova έχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους σύγχρονους χορογράφους του κόσμου, όπως οι Sidi Larbi Cherkaoui, Russell Maliphant, Vladimir Varnava, και Yuka Oishi.
Κριτικές από τα διεθνή μέσα
Η παράσταση Carmen έκανε πρεμιέρα στο Εδιμβούργο τον Δεκέμβριο του 2021 και στο Southbank London το 2022. Ακολουθούν μερικές από τις διθυραμβικές κριτικές που έχουν γραφτεί για αυτήν:
«Το αστέρι του Βασιλικού Μπαλέτου ηλεκτρίζει στη νέα αυτή περίτεχνη προσαρμογή ενός από τα μεγαλύτερα κλασικά έργα, από την Didy Veldman.»
The Guardian
«Η Natalia Osipova μαγνητίζει τα βλέματα, σε αυτή την εμπνευσμένη διασκευή της όπερας του Bizet.»
The Times
«Η Didy Veldman οραματίστηκε ξανά την ιστορία της σαγηνευτικής Carmen του Prosper Mérimée, ως ένα έντονο δράμα δωματίου. Τα σόλο της Osipova κόβουν την ανάσα με την ομορφιά και την ευκινησία τους. Λίγοι είναι οι ζωντανοί χορευτές που είναι ικανοί να επιτύχουν τόσο βάθος και πολυπλοκότητα συναισθηματικής έκφρασης.»
Daily Telegraph
«Η χορογραφία της Veldman είναι ένας πλούσιος συνδυασμός της γλώσσας του κλασικού χορού με τις πιρουέτες, τις αραμπέσκ και τα ζετέ, που αναδεικνύονται σαν κοσμήματα μέσα σε μια τέλεια προσγειωμένη σύγχρονη οπτική.»
Bach Track
«Η Osipova είναι απλά απαράμιλλη, ως γυναίκα που συνθλίβεται από τη φήμη και τη βίαιη αντρική ζήλια.»
The Times
«…Η ερμηνεία της Osipova πάλλεται από αληθοφάνεια…»
The Scotsman
«Τα πάντα σε αυτή την παραγωγή συνεισφέρουν στο σύνολο:
Το σκηνικό και τα κοστούμια που σχεδίασε η Nina Kobiashvili…
οι εξαιρετικοί φωτισμοί του Ben Ormerod…
η αισθησιακή μίξη της ισπανικής κουλτούρας
και των τζαζ ρυθμών από τον Dave Price,
με τις τρομπέτες και κρουστά να αντανακλούν
την γλυκόπικρη διάθεση αυτής της εμβληματικής τραγωδίας.»
Broadway Baby
«Μια παράσταση που δεν πρέπει να χάσει κανείς!»
Seeing Dance