Έκτορας Λυγίζος :: «Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου

Έκτορας Λυγίζος :: «Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου

Ένα από τα αριστουργήματα του Μολιέρου, το Σχολείο των Γυναικών, μια αρχετυπική ιστορία γυναικείας εξέγερσης σε ένα περιτύλιγμα αλλεπάλληλων, ξεκαρδιστικών παρεξηγήσεων, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου, από τις 17 έως τις 20 Ιουλίου στην Πειραιώς 260 (Χώρος Δ). Από φόβο μην γίνει «κερατάς», ο Αρνόλφος γίνεται δυνάστης! Για τον ίδιο, μια γυναίκα μπορεί να είναι ενάρετη μόνο όταν είναι αδαής και ανόητη. Για να αποκτήσει μια σύζυγο όπως τη φαντάζεται, ο Αρνόλφος μεγαλώνει τη μικρή Αγνή σε απομόνωση, με σκοπό να την παντρευτεί, μόλις εκείνη φτάσει σε ηλικία γάμου. Εν ολίγοις, τα έχει προβλέψει όλα. Όλα;

Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Βασιλικό Θέατρο Palais στις 26 Δεκεμβρίου 1662, εγκαινιάζοντας στο γαλλικό θέατρο το είδος της ψυχολογικής κωμωδίας. Η παράσταση  έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής αλλά και δριμειών αντιδράσεων –γνωστών και ως «κωμικός πόλεμος»-, στις οποίες ο Μολιέρος απάντησε με ένα σύντομο έργο με τίτλο «Κριτική του Σχολείου των Γυναικών», γελοιοποιώντας τους πολέμιούς του και εκθέτοντας τις θεωρητικές του απόψεις για την κωμωδία.

Παρότι Το Σχολείο των Γυναικών αποτελεί μια φάρσα πιστή στην παράδοση του είδους, απομονώνοντας κανείς τη διαδρομή του κεντρικού ήρωα, αποκαλύπτει άλλα αρχέτυπα, τραγικά. Ο στερεοτυπικός χαρακτήρας του απατημένου συζύγου, αυτός ο καταγέλαστος τύπος, ντύνεται τα άμφια ενός ιερέα της πατριαρχίας που κόβει το αίμα, και βαδίζει στα χνάρια ενός φαρσικού Οιδίποδα που βλέπει τις βεβαιότητές του, μία μία, να γκρεμίζονται. Την ίδια ώρα, ο χαρακτήρας της αθώας Αγνής, ένα –εκ πρώτης όψεως- πρόβατο μεγαλωμένο για σφαγή, μετατρέπεται σε λέαινα μόλις αντιλαμβάνεται την απύθμενη δύναμη που πηγάζει από την ίδια της την αθωότητα. Και αυτή η σπάνιας μορφής σωματική και ιδεολογική βία του δυνάστη της, θα στραφεί εναντίον του με την ένταση ενός εφιάλτη, μέσα, όμως, από τον σπαρταριστά κωμικό θεατρικό λόγο του σπουδαίου Γάλλου συγγραφέα.

Άλλωστε, μπορεί φαινομενικά Το Σχολείο των Γυναικών να στοχεύει να εκπαιδεύσει τις γυναίκες, να τις κάνει πιστές συζύγους, ποιος, όμως, αποκλείει ότι ο ύστατος σκοπός του δεν είναι να απελευθερώσει (μέσα μας) το σκλαβωμένο θήλυ; Με όχημα την ευρηματική μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη σε ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο στίχο, ο Έκτορας Λυγίζος συνεχίζει τον πειραματισμό του στο απαιτητικό είδος της φάρσας, αναδεικνύοντας τη μουσικότητα του έμμετρου λόγου. Ταυτόχρονα, εξερευνά την ερεθιστική αμφισημία της «εκπαίδευσης» με στόχο την «ορθή» επιτέλεση των έμφυλων ρόλων.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μετάφραση Χρύσα Προκοπάκη
Διασκευή - Σκηνοθεσία Έκτορας Λυγίζος
Σκηνικό Κλειώ Μπομπότη
Κοστούμια Άλκηστη Μάμαλη
Φωτισμοί Δημήτρης Κασιμάτης
Μουσική The Boy
Μακιγιάζ Ιωάννα Λυγίζου
Ηχητικός σχεδιασμός Brian Coon
Φωνητική προετοιμασία Ευαγγελία Καρακατσάνη
Βοηθός σκηνοθέτη Εύα Βλασσοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου Φιλάνθη Μπουγάτσου
Βοηθός ενδυματολόγου Χριστίνα Κάντα
Κατασκευή σκηνικού  Lazaridis Scenic Studio
Υπεύθυνη επικοινωνίας Ελεάννα Γεωργίου
Διεύθυνση παραγωγής Ρένα Ανδρεαδάκη, Ζωή Μουσχή
Παραγωγή Grasshopper

Παίζουν: 

Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Οράτιος)
Ευαγγελία Καρακατσάνη (Κρυζάλντ)
Γιάννης Κλίνης (Ζωρζέτ)
Σοφία Κόκκαλη (Αγνή)
Έκτορας Λυγίζος (Αρνόλφος ή κύριος Ντε λα Σους)
Άρης Μπαλής (Αλαίν/Ορόντ)
The Boy (Ανρίκ)

Έστερ Νάνο

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.