Ensemble Intercontemporain στο Φεστιβάλ της Άνοιξης στο Μέγαρο Μουσικής
Αφιερωμένη στη σύγχρονη δημιουργία είναι η πέμπτη εκδήλωση του Φεστιβάλ της Άνοιξης, που πραγματοποιείται την Πέμπτη 6 Απριλίου στις 8:30 μ.μ. στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και εστιάζει σε συνθέτες και έργα του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα αλλά και της εποχής μας.
Ιδανικοί ερμηνευτές, οι μουσικοί του Ensemble Intercontemporain που ίδρυσε o σπουδαίος Pierre Boulez [Πιερ Μπουλέζ]. Το καινοτόμο σύνολο, στην εμφάνισή του στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, θα διευθύνει o πολυτάλαντος μαέστρος Dylan Corlay, ο οποίος είναι επίσης σκηνοθέτης, πολυοργανίστας και ηθοποιός.
Το πρόγραμμα με μια ματιά
Σοφία Αβραμίδου: A hug to die
György Ligeti: Κοντσέρτο δωματίου για δεκατρείς εκτελεστές
Yan Maresz: Entrelacs (Συνάψεις) για έξι όργανα (1998)
Ιάννης Ξενάκης: Jalons (Ορόσημα) για δεκαπέντε εκτελεστές (1986)
Το έργο A hug to die για οκτώ εκτελεστές (2022) της Σοφίας Αβραμίδου (γενν. 1988) είναι εμπνευσμένο από τον «Πουπουλένιο» του ιρλανδού δραματουργού Μάρτιν ΜακΝτόνα. Πρόκειται για μια ποιητική σύνθεση που εξερευνά το ηχόχρωμα, ενώ ταυτόχρονα πραγματεύεται την αλλοτρίωση των ανθρώπινων σχέσεων και της παιδικής αθωότητας δίνοντας έμφαση σε ζεύγη αντίθετων εννοιών: λογικό-παράλογο, πραγματικό-εξωπραγματικό, αγνό-κυνικό.
Ο πολυβραβευμένος γάλλος συνθέτης Γιαν Μαρέζ (γενν. 1966), ο οποίος έχει στο ενεργητικό του πλούσια παιδαγωγική δραστηριότητα, έγραψε το έργο Entrelacs [Συνάψεις] για έξι όργανα το 1998, κατόπιν παραγγελίας του Ensemble Intercontemporain. Η σύνθεσή του, η οποία παραπέμπει «στην ένωση ανεξάρτητων στοιχείων που συνυπάρχουν αρμονικά», όπως λέει ο ίδιος, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά την επόμενη χρονιά στο Παρίσι και χορογραφήθηκε αργότερα για τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο.
Επίσης παραγγελία του Ensemble Intercontemporain για τα δέκα χρόνια από την ίδρυσή του, η σύνθεση Jalons [Ορόσημα, 1986] του Ιάννη Ξενάκη (1922-2001) είναι γραμμένη για δεκαπέντε εκτελεστές, όσους και η Πρώτη συμφωνία δωματίου του Άρνολντ Σαίνμπεργκ. Στο συγκεκριμένο έργο, ο σπουδαίος αρχιτέκτονας των ήχων ξεφεύγει από τα καθιερωμένα ενορχηστρωτικά πρότυπα και διαχειρίζεται τα μουσικά όργανα με έναν εντελώς απρόσμενο τρόπο. Η πρεμιέρα δόθηκε το 1987 στο Παρίσι.
Στο Κοντσέρτο δωματίου για δεκατρείς εκτελεστές (1969-1970), «δεν έχουμε να κάνουμε με ένα συνηθισμένο κοντσέρτο, όπου οι σολιστικές και ορχηστρικές παράγραφοι εναλλάσσονται, αλλά με ένα κομμάτι για 13 σολίστ που αντιμετωπίζονται απολύτως ισότιμα», σημειώνει ο Ούγγρος Γκιέργκι Λίγκετι (1923-2006), ένας από τους πλέον εμβληματικούς δημιουργούς της σύγχρονης μουσικής. Το έργο γράφτηκε την περίοδο 1969-70 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1970 στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ από το σύνολο Die reihe.
* Προπώληση εισιτηρίων ΕΔΩ.