Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου 2019 // Yasuzo Masumura
Η Πρεσβεία της Ιαπωνίας, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Japan Foundation και με την ευγενική υποστήριξη της εταιρείας Japan Tobacco International, διοργανώνει Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το οποίο εντάσσεται στις επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 120 χρόνων διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας-Ιαπωνίας (1899-2019).
Φέτος, το Φεστιβάλ, έχει τίτλο «Yasuzo Μasumura: Πρωτοπόρος του Ιαπωνικού Νέου Κύματος» - ένα αφιέρωμα στον ιδιαίτερο αυτό σκηνοθέτη που περιλαμβάνει τέσσερεις διακεκριμένες ταινίες σε πρώτη προβολή από την Πρεσβεία της Ιαπωνίας. Το κινηματογραφικό φεστιβάλ πραγματοποιείται στο πλαίσιο του «Περιοδεύοντος Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών» του Japan Foundation.
Η αυλαία των προβολών ανοίγει την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου με την ταινία «The Κiss (1957)», την πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Masumura.
Από τις 15 έως τις 17 Φεβρουαρίου, πρόκειται να προβληθούν οι ταινίες «Blue Sky Maiden (1957)», «Hoodlum Soldier(1965)» και «Dr. Hanaoka’s Wife(1967)» (Οι ταινίες προβάλλονται στα ιαπωνικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους, εκτός από την ταινία «Hoodlum Soldier» που θα προβληθεί μόνο με αγγλικούς υπότιτλους.)
Yasuzo Masumura (1924-1986)
Γεννήθηκε στη πόλη Yamanashi. Αφού ολοκλήρωσε τις νομικές σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Τόκυο, εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη στο κινηματογραφικό στούντιο Daiei. Αργότερα γύρισε στο πανεπιστήμιο για να σπουδάσει φιλοσοφία, αποφοιτώντας το 1949. Κέρδισε υποτροφία για να σπουδάσει κινηματογράφο στο Centro Sperimentale di Cinematografia της Ιταλίας υπό την καθοδήγηση των Michelangelo Antonioni, Federico Fellini και Luchino Visconti.
Ο Masumura επέστρεψε στην Ιαπωνία το 1953. Από το 1955, εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη σε ταινίες των Kenji Mizuguchi, Kon Ichikawa και Daisuke Ito, ενώ το 1957 σκηνοθέτησε το πρώτο του φιλμ “Τhe Kiss”. Η ταινία έδωσε μια πνοή φρεσκάδας στον ιαπωνικό κινηματογράφο, προσδίδοντας μια διαφορετική, πιο ζωντανή προσέγγιση από εκείνη των ιαπωνικών ταινιών μέχρι τότε. Μέσα στις επόμενες τρεις δεκαετίες σκηνοθέτησε πάνω από 60 ταινίες διαφόρων ειδών. Οι ταινίες του προβάλουν την έντονη προσωπικότητα και ατομικότητα των πρωταγωνιστών, ως απόρροια της δυτικοευρωπαϊκή έννοιας του ανθρωπισμού.
Ο Masumura ως πρωτοπόρος του νέου κύματος του ιαπωνικού κινηματογράφου(από τα τέλη του1950 έως τις αρχές του 1970), δημιουργεί καινούριες ταινίες με μοντέρνα και τολμηρή σκηνοθεσία που δεν υπήρχε πριν.
< ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ >
- Πέμπτη 14/2/2019 - 19:00 The Kiss (1957/ 78’)
- Παρασκευή 15/2/2019
19:00 Blue Sky Maiden (1957/ 88’ )
21:00 Hoodlum Soldier (1965/102’)
- Σάββατο 16/2/2019
19:00 Dr. Hanaoka’s Wife (1967/99’)
21:00 The Kiss (1957/78’)
- Κυριακή 17/2/2019
19:00 Blue Sky Maiden (1957/88 ‘)
21:00 Dr. Hanaoka’s Wife (1967/99’)
The Kiss | Kuchizuke (1957/78’)
Πρόκειται για ένα αριστούργημα νεανικού έρωτα και το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Masumura, που θυμίζει έργα των Φρανσουά Τρυφώ και Λουί Μαλ, δημιουργών του Νέου Κύματος εκείνης της εποχής. Όπως είπε ο Masumura, «ήθελα να απεικονίσω όσο πιο δυναμικά γίνεται την ταχύτητα με την οποία ο έρωτας, η οργή και η λύπη επιδρούν στα νιάτα και τα οδηγούν στο να χάνουν τον έλεγχο και να εγκλωβίζονται. Οι νέοι είναι ωραίοι και δυνατοί, δεν τους νοιάζει η κοινωνία, ακολουθούν το ένστικτό τους»
Ο Kinichi και η Akiko γνωρίζονται καθώς επισκέπτονται τους πατεράδες τους στη φυλακή και περνούν μια μέρα ξένοιαστη στην παραλία, ενώ προσπαθούν να μαζέψουν χρήματα για να πληρώσουν την εγγύηση αποφυλάκισης των γονιών τους.
Hoodlum Soldier | Heitai yakuza (1965/102’)
Είναι η πρώτη από μια σειρά εννέα ταινιών με τον ομώνυμο τίτλο και πρόκειται για μια στρατιωτική περιπέτεια.
Ο Kisaburo Omiya, πρώην «προστάτης» της ιαπωνικής μαφίας, μόλις κατατάσσεται στον ιαπωνικό στρατό στη Ματζουρία. Η αλαζονική συμπεριφορά του προκαλεί την αντίδραση των ανώτερων στρατιωτικών· όμως ο Αrita, μορφωμένος εκπαιδευτής, τον υπερασπίζεται και μια περίεργη φιλία δημιουργείται μεταξύ τους.
Blue Sky Maiden | Aozora musume (1957/88’)
Η δεύτερη ταινία του Masumura, έγχρωμη αυτή τη φορά, μετά το «The Kiss» που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Keita Genji. Με την ταινία αυτή ξεκινά η συνεργασία του σκηνοθέτη με την Ayako Wakao, μια από τις σημαντικότερες ηθοποιούς του ιαπωνικού κινηματογράφου και πρωταγωνίστρια σε πολλές ταινίες του μετέπειτα.
H Υuko, μεγαλωμένη στις ακτές της Ιαπωνίας μακριά από την οικογένεια της, μαθαίνει από την άρρωστη γιαγιά της ότι στην πραγματικότητα είναι ο καρπός του έρωτα του πλούσιου επιχειρηματία πατέρα της με την πρώην γραμματέα του. Η αναζήτηση της βιολογικής μητέρας της διαδραματίζεται με κωμική διάθεση.
Dr. Hanaoka’s Wife | Hanaoka Seishu no tsuma (1967/99’)
Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Sawako Ariyoshi που έκανε ευρέως γνωστό τον Seishu Hanaoka, σπουδαίο χειρουργό του 19ου αι.
Η αληθινή ιστορία της ταραγμένης ζωής του γιατρού Seishu Hanaoka, που έκανε την πρώτη επέμβαση με γενική αναισθησία, με τις γυναίκες της ζωής του – σύζυγο Kae και μητέρα Otsugi - τόσο αποφασισμένες και οι δύο να κερδίσουν την αγάπη του, που προσφέρονται οικειοθελώς να γίνουν αντικείμενα των πειραμάτων του.