«Η διπλή ζωή της Βερόνικα» 30 χρόνια μετά

«Η διπλή ζωή της Βερόνικα» 30 χρόνια μετά

«Αυτό που προσπαθώ να συλλάβω είναι... ίσως η ψυχή. Σε κάθε περίπτωση, μία αλήθεια που εγώ ο ίδιος δεν έχω βρει. Ίσως τον χρόνο που κυλάει και δεν αιχμαλωτίζεται ποτέ.»
- Κριστόφ Κισλόφσκι

Τριάντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη Διπλή Ζωή της Βερόνικα, και η Summer Classics τιμά την επέτειο με την επανέκδοση της αριστουργηματικής ταινίας του Κριστόφ Κισλόφσκι με ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια, όπως την τίμησε και λίγες μέρες νωρίτερα το  φετινό Φεστιβάλ των Καννών, προβάλλοντάς τη με την παρουσία της πρωταγωνίστριας, Ιρέν Ζακόμπ. Άλλωστε ήταν ακριβώς στις Κάννες όπου το 1991 η Διπλή Ζωή της Βερόνικα είχε κερδίσει το βραβείο FIPRESCI κατακτώντας κοινό και κριτικούς, αλλά και βραβείο καλύτερης ηθοποιού για την ερμηνεία της Ζακόμπ στον διπλό ρόλο της Πολωνέζας Βερόνικα και της Γαλλίδας Βερονίκ.

Η Διπλή Ζωή της Βερόνικα παραμένει μια από τις πιο αγαπημένες ταινίες, μια γοητευτική διερεύνηση πάνω στην ταυτότητα, τη διαίσθηση, την αγάπη, τις ανθρώπινες σχέσεις και την έννοια της ψυχής. Αν και άγνωστες μεταξύ τους, οι δύο ηρωίδες της ταινίας μοιράζονται έναν μυστηριώδη μεταφυσικό δεσμό, που όμως υπερβαίνει την κλασική προσέγγιση του μοτίβου του «alter ego», αφού δεν χρησιμοποιείται όπως στα ψυχολογικά θρίλερ ή στον κινηματογράφο του φανταστικού, αλλά ως ένα όχημα για να υπαινιχθεί ο σκηνοθέτης τις πολλαπλές δυνατότητες που ανοίγονται στην ζωή και την ίδια την ύπαρξη των ανθρώπινων όντων.

Η μια πραγματικότητα αντιπαρατίθεται στην άλλη, προκαλώντας την αναζήτηση του βαθύτερου νοήματος από τον θεατή, ενώ η κεντρική επιλογή που αντιμετωπίζει η Βερόνικα/Βερονίκ βασίζεται σε μια σύντομη υποπλοκή στο ένατο επεισόδιο του Dekalog, της σειράς που έκανε γνωστό τον Κισλόφσκι. Ο σκηνοθέτης δίνει εδώ ιδιαίτερο βάρος στη φόρμα και στην αισθητική: Η κινηματογράφηση είναι στυλιζαρισμένη και αισθησιακή, με παιχνιδίσματα του φωτός πάνω στα αντικείμενα και με ένα χρυσοπράσινο φίλτρο στις περισσότερες σκηνές που δημιουργεί μια αιθέρια, υπνωτιστική ατμόσφαιρα, στην οποία συμβάλει τα μέγιστα η θαυμάσια μουσική του Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ, που δεν επενδύει απλώς τις σκηνές αλλά τις προχωρά με έναν ευφυή, υπόγειο τρόπο.

Η Διπλή Ζωή της Βερόνικα είναι μια ταινία που μας παρασύρει ολοκληρωτικά στον κόσμο της, κι έτσι μας αφήνει με την εντύπωση αφότου επιστρέψουμε στον δικό μας κόσμο, ότι είναι πολύ πιο πλούσιος από ό,τι νομίζαμε πριν.

Σύνοψη:

Η Βερόνικα είναι μια ταλαντούχα σοπράνο που ζει στην Πολωνία, ενώ η Βερονίκ που της μοιάζει σαν δίδυμη αδερφή της, έχει μεγαλώσει στη Γαλλία κι επίσης ασχολείται με τη μουσική. Αγνοούν η μία την ύπαρξη της άλλης, αλλά μοιράζονται το ίδιο πάθος για τη μουσική και μια απροσδιόριστη εντύπωση ότι "δεν είναι μόνες". Διαισθάνονται η μία την άλλη σε ένα μεταφυσικό επίπεδο, κι η Βερονίκ που διακατέχεται από μια αίσθηση ανολοκλήρωτου, αναζητά το συμπληρωματικό της κομμάτι σε μια διαδικασία εσωτερικής αναζήτησης, που σημαδεύεται από τον θάνατο της Βερόνικα.

Η διπλή ζωή της Βερόνικα / La double vie de Véronique (1991)
Σκηνοθεσία: Κριστόφ Κισλόφσκι
Σενάριο: Κριστόφ Κισλόφσκι, Κριστόφ Πρέσιεβιτς
Πρωταγωνιστούν: Ιρέν Ζακόμπ, Φιλίπ Βολτέρ, Αλεξάντερ Μπαρντίνι
Μουσική: Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ
Φωτογραφία: Σλαβομίρ Ιντζιάκ
Έτος Παραγωγής: 1991
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία, Πολωνία
Διάρκεια: 98 λεπτά
Διανομή: Summer Classics

Δείτε περισσότερες ταινίες της Summer Classics για φέτος το καλοκαίρι εδώ.

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.