Κορνήλιος Γραμμένος | Repatriation Vol. 2
Η αίθουσα τέχνης «ε κ φ ρ α σ η – γιαννα γραμματοπουλου»,
παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Κορνήλιου Γραμμένου με τίτλο:
“Repatriation Vol. 2”. Η έκθεση, σε συνέχεια της περσινής (Repatriation
Vol. 1), αποτελείται από την τελευταία σειρά γλυπτικών έργων του
εικαστικού και θα διαρκέσει από τις 13 Μαρτίου έως τις 5 Μαΐου 2018.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 13 Μαρτίου,
στις 19:00.
Η αναζήτηση της έννοιας της επιστροφής, του επαναπατρισμού
μετουσιώνεται στα 12 γλυπτά της έκθεσης. Αν στην πρώτη ενότητα
της έκθεσης επιχείρησε να χαρτογραφήσει την έννοια της εστίας, του οικείου,
στην ενότητα Repatriation vol 2 προσδοκεί ένα άνοιγμα στον κόσμο.
Τα γλυπτά φέρουν τις αναφορές που δομούν το προσωπικό του ταξίδι.
Χρησιμοποιώντας το ξύλο, το χρώμα, το μάρμαρο και τον σίδηρο
ιχνηλατεί και επαναπροσδιορίζει τις έννοιες που τον απασχολούν,
να μεταδώσει μηνύματα και απόψεις που τον ώθησαν και τον ωθούν
να αφουγκράζεται τον κόσμο.
Με κύρια πρόθεση τα έργα του να προσλαμβάνονται άμεσα από
τον θεατή «να έχουν σκιά» όπως χαρακτηριστικά, επισημαίνει ο ίδιος, λέει
«Αν ο σκοπός της τέχνης ήταν και ίσως να είναι ακόμα η διεύρυνση
της συνείδησης μας για τον κόσμο, τότε τα έργα τέχνης ωραία θα ήταν μαζί
με τις άλλες ιδιότητες τους να είναι άμεσα και ευανάγνωστα έτσι ώστε
να δημιουργείται ένα νήμα μεταξύ του έργου και του θεατή ή να μην
δημιουργείται, πράγμα μάλλον εξ ίσου σημαντικό και ενδιαφέρον.»
Τα γλυπτά του Κορνήλιου Γραμμένου μεταγράφουν με επιτυχία
τον λατινικό αφορισμό Verum esse ipsum factum (Αυτό που είναι αληθινό
είναι ακριβώς αυτό που γίνεται) καθώς ο εικαστικός στοχεύει
να κατακτήσει περισσότερο την πεμπτουσία του θέματος, το νόημα
που φέρει, παρά την απεικόνισή του.
Η ιδέα, η έννοια, δίνεται συμβολικά μέσα από τη σύνθεση
των λεπτομερειών της βασικής κατασκευής. Ο καθεδρικός ναός,
ο φιλόσοφος, ο σκύλος απεικονίζονται νοηματικά. Οι κατασκευές του,
πειθαρχημένες αλλά και εύπλαστες, δημιουργούν ένα ιδιαίτερο
περιβάλλον. Οι καθαρές και λιτές φόρμες εμπεριέχουν τη γλυπτική και
τη ζωγραφική σε ένα ενιαίο σύνολο. Το χρώμα χρησιμοποιείται, προσεκτικά
και συγκροτημένα, ως δομικό στοιχείο. Ενεργοποιεί τη σύνθεση και
εντείνει την αρμονία της ολότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα
το γλυπτό “Nirvana”, όπου η συμμετρική αντιπαράθεση λευκού και μαύρου
χρώματος μεταγράφει την έννοια της ηρεμίας, της ισορροπίας και
της γαλήνης.
Το κάθε γλυπτό ξεχωριστά, αλλά και το σύνολό τους, είναι η εμπράγματη
σύνδεση της μνήμης της ιστορίας και της φαντασίας του εικαστικού
με τα στοιχεία της καλλιτεχνικής του εργασίας.
Ο Κορνήλιος Γραμμένος ορμητικός, δημιουργικός και κριτικός πετυχαίνει
τον επαναπατρισμό του κόσμου και αποδίδει εξαιρετικά διαμέσου
των έργων του τις εσωτερικές και εξωτερικές διαδικασίες που ορίζουν και
συγκροτούν για τον κάθε ένα την έννοια του τόπου του, την προσωπική
του «πατρίδα».