Newman DOCS
Μετά τις προβολές του εμβληματικού ντοκιμαντέρ "Κατεχόμενη Πόλη" του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Στιβ Μακουίν, και το βραβευμένο μουσικό ντοκιμαντέρ "Mogwai: ο ήχος των άστρων", οι επόμενες προβολές του Newman DOCS περιλαμβάνουν, το υποψήφιο για Όσκαρ "Εικόνες Φαντασμάτων", ένα ερωτικό γράμμα του Κλεμπέρ Μεντόζα Φίλιο (Bacurau, Aquarius) στην πόλη των παιδικών του χρόνων στο Ρεσίφε, όπου η τοπογραφία της μπλέκεται με τα σινεμά της πόλης, καθώς και το, βραβευμένο στις Κάννες, οπτικό ποιητικό δοκίμιο "Τη Νύχτα που δεν Γνωρίζαμε Τίποτα" (A Night of Knowing Nothing), της Παγιάλ Καπάντια (Όλα όσα φανταζόμαστε ως Φως).
Δευτέρα 27.01.2025 – 19:15 & 21:00
Εικόνες Φαντασμάτων | Pictures of Ghosts, του Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιο, 2023, 93λ.
Πρόταση της Βραζιλίας για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας.
Οι "Εικόνες Φαντασμάτων" είναι ένα ερωτικό γράμμα του Κλέμπερ Μεντόζα Φίλιο (Bacurau, Aquarius) στην πόλη των παιδικών του χρόνων στο Ρεσίφε. Ένα οπτικό ταξίδι γεμάτο νοσταλγία και πολιτισμικές αναφορές, που εξερευνά τη μεταμόρφωση της πόλης μέσα από τις δεκαετίες, εστιάζοντας ιδιαίτερα στη σημασία των κινηματογραφικών αιθουσών που κάποτε αποτελούσαν κεντρικούς κόμβους κοινωνικής ζωής. Με στοιχεία ντοκιμαντέρ, προσωπικής αφήγησης και ιστορικής αναδρομής, ο
Mendonça Filho αναδεικνύει την επιρροή του σινεμά στην ατομική και συλλογική μνήμη, αναδεικνύοντας τη σχέση της τέχνης με την ταυτότητα και τη μνήμη μιας κοινότητας.
Οι κινηματογράφοι του Ρεσίφε, που κάποτε έσφυζαν από ζωή, πλέον στέκουν ως "φαντάσματα" της παλιάς εποχής, υπευνθυμίζοντας πώς ο χρόνος μεταμορφώνει χώρους και ανθρώπους. Ο Mendonça Filho δεν περιορίζεται μόνο στην αποτύπωση αυτής της απώλειας αλλά εξετάζει και την ιδέα του σινεμά ως μηχανισμού διατήρησης της μνήμης. Η ταινία προσφέρει μια καθολική αλήθεια: ο πολιτισμός και οι κοινότητες αλλάζουν, αλλά μέσω της τέχνης μπορούμε να ανακαλέσουμε και να ξαναζήσουμε σημαντικές στιγμές. Το “Pictures of Ghosts” λειτουργεί ως υπευνθύμιση ότι ο κινηματογράφος δεν είναι απλά μέσο ψυχαγωγίας αλλά εργαλείο σύνδεσης του παρελθόντος με το παρόν. Ο Mendonça Filho δημιουργεί ένα αφηγηματικό ταξίδι που μετασχηματίζεται σε έναν διαλογισμό για το πώς η μνήμη και οι μνημονικοί χώροι επηρεάζουν την ανθρώπινη ταυτότητα και την ιστορική συνείδηση, επαναπροσδιορίζοντας την κληρονομιά και τη συλλογική εμπειρία.
Ο Κλέμπερ Μεντόζα Φίλιο, μιλώντας για την ταινία, αναφέρει ότι είναι ένα έργο βαθιά προσωπικό, συνδεδεμένο άρρηκτα με τη δική του πορεία ως σκηνοθέτη και θεατή: "Η ταινία γεννήθηκε από την αγάπη μου για τον κινηματογράφο και την πόλη που με διαμόρφωσε, (...) Μεγάλωσα παρακολουθώντας ταινίες στις αίθουσες του Ρεσίφε, που τότε ήταν γεμάτες ζωντάνια. Σήμερα, πολλές από αυτές είναι κλειστές, εγκαταλελειμένες ή έχουν μετατραπεί σε κάτι άλλο. Είναι σαν να βλέπεις το χρόνο να αφήνει τα σημάδια του. Μέσα από αυτή την ταινία, θέλησα να δείξω πώς οι χώροι αυτοί εξακολουθούν να ζουν στη μνήμη μας, όπως τα φαντάσματα. Η κινηματογραφική τέχνη έχει τη δύναμη να διατηρεί το παρελθόν ζωντανό, ενώ μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα το παρόν."
Δευτέρα 10.02.2025 – 19:15 & 21:00
Τη Νύχτα που δεν Γνωρίζαμε Τίποτα | A Night of Knowing Nothing, της Παγιάλ Καπάντια, 2021, 96λ., Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, Φεστιβάλ Καννών.
Ένα από τα πιο συναρπαστικά ντεμπούτα του 2021-βραβευμένου με το Amplify Voices στο TIFF και το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στις Κάννες - η υβριδική ταινία A Night of Knowing Nothing της Παγιάλ Καπάντια είναι ένα πυρετώδες όνειρο ενός ανολοκλήρωτου έρωτα συνδεδεμένου με έναν ευρύτερο προβληματισμό για τη σύγχρονη Ινδία. Δομημένη γύρω από επιστολές που ανακαλύφθηκαν στην πανεπιστημιούπολη μιας σχολής κινηματογράφου από μια αόρατη πρωταγωνίστρια, την Λ., που απευθύνονται στον εραστή της, τον Κ., η ταινία της Καπάντια είναι ταυτόχρονα μεγαλειώδης και περιορισμένη, συνθέτοντας θραύσματα ενός ειδυλλίου και στιγμές της οικογενειακής ζωής με πλάνα ντοκιμαντέρ που τραβήχτηκαν με το χέρι σε όλη τη χώρα για αρκετά χρόνια.
Σε αυτό το φλογερό κινηματογραφικό γράμμα για την αγάπη και την εξέγερση, το οποίο λειτουργεί και ως ερωτική επιστολή προς τον ίδιο τον κινηματογράφο, οι δοκιμιακές και επιστολικές φόρμες διαποτίζουν τις στιλβωμένες, κιάροσκουρο εικόνες με λαχτάρα και ενδοσκόπηση. Χρησιμοποιώντας μια ποικιλία μορφών και τυπικών προσεγγίσεων στην υπηρεσία ενός συναρπαστικού, συνεκτικού συνόλου, η Καπάντια προσφέρει μια πλούσια και αισθητηριακή αλληλεπίδραση μεταξύ ήχου και εικόνας που ενισχύει τις ατμοσφαιρικές υφές της ταινίας. Σινεμά που θολώνει διαρκώς τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, όλα στην οθόνη σαν ένα πυρετώδες όνειρο που δεν ξέρεις σε ποιον ακριβώς ανήκει.