RYUICHI SAKAMOTO | OPUS

RYUICHI SAKAMOTO | OPUS

Το «κύκνειο άσμα» του παγκοσμίου φήμης Ιάπωνα συνθέτη στο Subset Festival.

Τον πρωτοπόρο Ιάπωνα συνθέτη Ryuichi Sakamoto, που έφυγε από τη ζωή πριν έναν χρόνο, τιμά φέτος το Subset Festival στην τελευταία ημέρα της διοργάνωσης του, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024.

Ο Ryuichi Sakamoto πέθανε σε ηλικία 71 ετών, μετά από μάχη με τον καρκίνο, αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο, αναγνωρισμένο διεθνώς μουσικό έργο. Στη διάρκεια των τελευταίων μηνών της ζωής του, ο Sakamoto επιστράτευσε όλη του την ενέργεια για να πραγματοποιήσει μια ύστατη συναυλία, ένα concert film με απόλυτους πρωταγωνιστές τον ίδιο και το πιάνο του. η επιμέλεια έγινε από τον ίδιο, όπως και η επιιλόγη της σειράς με την οποία παρουσιάζονται κομμάτια από διάσημα soundtracks ταινιών όπως τα "Τσάι στη Σαχάρα", "Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας" και "Καλά Χριστούγεννα, κύριε Λόρενς". Ο γιος του συνθέτη και σκηνοθέτης, Neo Sora συλλαμβάνει-με ποιητική ακρίβεια-κάθε στιγμή αυτού του μοναδικού solo. 

Γνωρόζοντας ότι αυτή θα ήταν πιθανότατα η τελευταία του ευκαιρία να παρουσιάσει το έργο μιας ζωής, ο Sakamotoμας καλέι να δούμε την ταινία ως έναν ύμνο στη ζωή και την καλλιτεχνική του πορεία, στην πιο αγνή του εκδοχή.

Οι επιλογές του Sakamoto στο "Opus" καλύπτουν ολόκληρη την καριέρα του, από την περίοδο της συμμετοχής του στην Yellow Magic Orchestra, μέχρι και το τελευταίο αναστοχαστικό του άλμπουμ με τίτλο 12.

Γυρισμένο σε χώρο που γνώριζε καλά και περιτριγυρισμένος από τους πιο έμπιστους συνεργάτες του, ο συνθέτης απογυμνώνει τη ψυχή του μέσα από τη μουσική του, χαρίζοντάς μας μια μοναδική κινηματογραφική εμπειρία, η οποία αποτελεί και το κύκνειο άσμα  της δημιουργικής του πορείας.

Η ταινία γυρίστηκε σε ασπρόμαυρο φιλμ στο Studio 509 του NHK Broadcasting Center, στο Τόκιο, χωρίς κανέναν παρευρισκόμενο. Οι θεατές της προβολής θα αισθανθούν έντονα την οικειότητα και το βάρος της εμφάνισης του συνθέτη, όντας οι μοναδικοί ακροατές της performance. 

Το Opus με τα λόγια του Ryuichi Sakamoto

«Από τις 8 έως τις 12 Σεπτεμβρίου του 2022, δούλεψα πάνω σε κάτι σημαντικό για μένα: στα γυρίσματα του "Ruyichi Sakamoto | Opus". Το φιλμ σχεδιάστηκε ως ένας τρόπος να ηχογραφήσω και να καταγράψω τις ζωντανές εμφανίσεις μου-όσο ήμουν ακόμη σε θέση να παίξω-με έναν τρόπο που θα άξιζε να διατηρηθεί παντονινά. Χρησιμοποιήσαμε το Studio 509, το οποίο θεωρώ ότι προσφέρει την καλύτερη ακουστική στην Ιαπωνία. Ο σκηνοθέτης Neo Sora, ήταν αρκετά αυστηρός και απαιτητικός. Επέμενε να αποφασίσω εκ των προτέρων το πλήρες ρεπερτόριο των είκοσι κομματιών που επρόκειτο να ερμηνεύσω, ώστε να αφιερωθεί αρκετός χρόνος στην προετοιμασία του γυρίσματος. Έτσι, πριν μπούμε στο στούντιο, έπαιζα κάθε κομμάτι στο σπίτι και το ηχογραφούσαμε στο iPhone, προκειμένου να δημιουργήσω τη συνολική set list αυτού του φιλμικού concert που θα αποτύπωνε την εξέλιξη του χρόνου, από το πρωί ως το βράδυ. Όλα ήταν σχολαστικά σκηνοθετημένα, με τις κάμερες και τον φωτισμό να αλλάζουν σημαντικά, ανάλογα με το κάθε μουσικό κομμάτι. 
Επικεφαλής του συνεργείου των σχεδόν τριάντα ατόμων ήταν ο διευθυντής φωτογραφίας Biil Kirstein, ο οποίος ταξίδεψε από τις ΗΠΑ ειδικά για τα γυρίσματα, χρησιμοποιώντας τρεις κάμερες ανάλυσης 4Κ. Όσο για μένα, στην αρχή ήμουν λίγο νευρικός στο γύρισμα, σκεπτόμενος ότι αυτή είναι η τελευταία μου ευκαιρία να μοιραστώ μια εμφάνισή μου με τον καθένα, με έναν τόσο συγκεκριμένο τρόπο. Ηχογραφούσαμε μερικά μουσικά θέματα την ημέρα, με μεγάλη προσοχή και φροντίδα. Ερμήνευσα κάποια κομμάτια που δεν είχα παίξει ποτέ solo στο πιάνο, όπως το "The Wuthering Heigths" (1992) και το "Ichimei-Small Happy" (2021). Επίσης, ενώ σκεφτόμουν ότι ήταν η τελευταία μου ευκαιρία να παίξω, ένιωσα επίσης ότι ήμουν σε θέση να ανοίξω νέους δρόμους. το να παίζω απλά μερικές συνθέσεις την ημέρα, με μεγάλη συγκέντρωση, ήταν το μόνο πράγμα στο οποίο μπορούσα να εστιάσω εκείνη τη στιγμή της ζωής μου. Ίσως λόγο αυτής της προσπάθειας, αισθάνθηκα εντελώς κενός μετά, και η κατάσταση μου επιδεινώθηκε για περίπου έναν μήνα. Παρ' όλα αυτά, νιώθω ανακούφιση που κατάφερα να την ηχογραφήσω και να την καταγράψω πριν τον θάνατό μου-είναι μια παράσταση που με αφήνει ικανοποιημένο». 

Η δήλωση του σκηνοθέτη Neo Sora

«Όταν ο Ryuichi Sakamoto μπήκε στο ιστορικό Studio 509 για να παίξει πιάνο, φρόντισα απλώς να είμαι παρών και να το κινηματογραφήσω. Για τον Sakamoto, το πιάνο δεν ήταν μόνο το όργανο με το οποίο είχε την πιο μακρόχρονη σχέση, αλλά κι ένα σύμβολο νεωτερισμού και του δυτικού μουσικού συστήματος, απέναντι στο οποίο στάθηκε κριτικός καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Για να ξεφύγει από τον περιορισμό που ένιωθε ότι του έβαζαν οι δώδεκα τόνοι του πιάνου, εστίασε στη μη δυτική μουσική, την ηλεκτρονική μουσική και τον θόρυβο. Ωστόσο, το πιάνο υπήρχε πάντα δίπλα του ως προέκταση του σώματός του-μια συνεχής υπενθύμιση των δικών του αντιφάσεων. Όταν τον άκουσα προσεκτικά να ερμηνεύει τις ολοδικές του variations, άκουσα κάθε είδους ζωντανούς ήχους να αναδύονται από τα σώματα, τόσο του οργάνου όσο και του ερμηνευτή, ξεπερνώντας τους δώδεκα τόνους του πιάνου. Φρόντισα να διατηρήσω τη σωματικότητα και τις τριβές που υπήρχαν στην ηχογράφηση, προσπαθώντας να αποτυπώσω κάθε νότα και όλα τα πράγματα που συνέβαιναν ενδιάμεσα».


«Έζησε με τη μουσική μέχρι το τέλος»

Τον Απρίλιο του 2023, η ομάδα του έγραψε στον επίσημο ιστότοπο του, ανακοινώνοντας το θάνατο του Ryuichi Sakamoto: «Έζησε με τη μουσική μέχρι το τέλος». Και πράγματι, η ταινία αυτό αποδείκνυε. Τη σημασία του έργου ενός σπουδαίου μουσικού της εποχής μας, για όλες τις εποχές.

Στις 14 Ιουνίου του 2024, στο πλαίσιο του Subset Festival και στο Ωδείο Αθηνών, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν την τελευταία παράσταση ενός εμβληματικού συνθέτη που επηρέασε με πρωτοποριακό τρόπο τη σύγχρονη μουσική. 


TRACKLIST

Lack of Love | BB | Andata | Solitude | for Johann | Aubade 2020 | Ichimei-small happiness | Mizu no Naka no Bagatelle | Bibo no Aozara | Aqua | Tong Poo | The Wuthering Heights | 20220302-sarabande | The Sheltering Skey | 20180219 (w//prepared piano) | The Last Em-peror | Trioon | Happy End | Merry Christmans Mr. Lawrence | Opus-ending TRACKLI

To "Opus" σηματοδοτεί την τελευταία ζωντανή εμφάνιση-performance του Ryuichi Sakamoto. Ένα έργο που οργανώθηκε και ενορχηστρώθηκε από τον ίδιο, το φιλμ αποτελεί μια γιορτή του έργου της ζωής του, μαζί με τους πιο έμπιστους συνεργάτες του.

Directed by Neo Sora
Director of Photography Biil Kirstein 
Produced by Norika Sora, Albert Tholen, Aiko Masubuchi, Eric Nyari
Executive Producer Jeremy Thomas
Editor Takuya Kawakami
Recorder, Mixed & Mastered by ZAK

Photography Credit; Ryuichi Sakamoto | OPUS

Διάρκεια: OPUS 103 MIN

 

 

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.